Како бисте се уредно бринули о стању вашег аутомобила, један од основних задатака је правовремена замјена моторног уља.
Редовна замјена директно утиче на дуговјечност мотора, одржава га здравим и смањује ризик од оштећења. Међутим, међу возачима често се поставља питање: Шта је битније пратити, пређену километражу или период између двије измјене?
Заправо је битно обратити пажњу на оба стања, тако ће вам барем рећи сваки механичар.
Шта то значи? На већини модерних аутомобила уље се мијења сваких 15.000 километара или након годину дана.
Неки би могли савјетовати и сваке двије године или 30.000 пређених километара, али је препоручљивије то радити сваке године, без обзира на стање километара.
Уље само по себи може губити на квалитету и ако се аутомобил веома мало вози. Оно ће слично попут гума које стоје у вашем подруму па и ако се не возе, с временом губити своја квалитативна својства, рећи ће неки стручњаци.
Али, неки ће рећи и да се измјена врши сваких 10.000 километара, ако се ради о возилу старијем од 15 година, што је и наш просјек. Дакле, у сваком случају, треба припазити на више фактора.
Како објашњавају колеге из Ауто билда, добро се увијек строго држати упутстава произвођача без обзира на старост аутомобила, али притом треба знати да је америчка лабораторија за аутомобиле Блацкстоне Лабораториес урадила студију гдје је анализирала квалитет различитих произвођача.
Према овој студији, код мијењања уља у аутомобилу најважнији су километри које је возило прешло, а не вријеме.
"Старост уља није довољан разлог да га баците, километража је оно што треба узети у обзир", тврди Џо Адамс, водитељ подкаста "Slick Talk: Powered by Blackstone Laboratories".
У наведеној емисији Адамс је објаснио процедуру коју су слиједили током истраживања.
Анализирали су до пола пуну флашу 14 година старог синтетичког уља Мобил 1 0W40 како би видјели је ли изгубило на квалитету.
Сам произвођач тврдио је да уље те старости не би адекватно заштитило мотор.
Међутим, Блекстоне га је подвргнуо низу тестова како би га потврдио, анализирајући различите параметре за мјерење његовиог квалитета, попут присутности адитива, концентрације воде, нетопивих компоненти, тачке паљења, еластичности и способности неутрализације потенцијално штетних киселина.
Иако је уље произведено 2010. године и складиштено на полици без вођења рачуна о еколошким условима, студија је показала да је задржало свој квалитет.
Након тога, Блекстоне је провео тестове на неколико модела Форда Ф-150 из 2020., неке старих шест мјесеци, а друге на до пет година старим возилима, све с бензинским моторима.
Резултат је да уља из аутомобила с мало километара нису значајно изгубила квалитет током времена.
(Аутоклуб)