Zamislite da od Beograda do Sarajeva možete stići za tri marke, da imate niske troškove održavanja i pritom brinete o životnoj sredini. Tu zamisao razvijene evropske zemlje uveliko su pretočile u stvarnost, a naša zamisao je da električni automobili postanu svakodnevica i u Republici Srpskoj i BiH, kažu u preduzeću EP Mobile iz Banjaluke, članici Infinity International Group.
Jedini su u Republici Srpskoj koji u ovom trenuku rade na uspostavljanju infrastrukture za elektromobilnost i već su prepoznatljivi po 15 punionica od kojih je većina u Srpskoj. EP Mobile uveliko radi na projektima za razvoj mreže punionica širom zemlje, kaže direktor tog preduzeća Nikola Karan. Kao mlad čovjek sa iskustvom pravnika i menadžera u Inovativnoj korporaciji, Karan otkriva da uz znanje i kvalitet ostalih članica grupacije koje su već etablirane u oblasti IT industrije i energetike, očekuje velike iskorake i u elektromobilnosti.
„Dekarbonizacija i smanjenje upotrebe fosilnih goriva do 2050. godine veliki je projekat Evropske unije u kojem će svako od nas morati da nađe svoje mjesto. U pitanju je budućnost čitave planete u koju smo kroz naše projekte ozbiljno zakoračili. Naravno, moram reći da nas čeka mnogo posla, jer u priči o elektromobilnosti treba paralelno raditi na više kolosijeka – od infrastrukture do zakonske regulative“, objašnjava Karan.
Koliko na svemu tome treba raditi, najbolje ilustruju brojke. Procjenjuje se da u BiH trenutno ima 0,6 odsto električnih vozila, dok su Norvežani stigli do čak 55 procenata. I do toga da većina vlasnika takvih automobila ima pristup punionicama u svojim kućama ili stanovima.
„Kako su to postigli? Najprije sviješću o značaju korišćenja takve vrste prevoza, ali i brojnim olakšicama. Ukinuli su carinske stope na kupovinu ili uvoz električnih automobila i PDV, a uveli subvencije, besplatno korišćenje autoputeva i trajekata, kao i besplatno parkiranje. Po sličnom principu radile su i neke druge evropske zemlje koje prednjače u elektromobilnosti“, kaže Karan i napominje da to jeste najbolji put, jer su električni automobili u ovom trenutku prilično skupi.
„Sve države u okruženju izdvajaju znatna sredstva za podršku pri kupovini ekološki prihvatljivih vozila, naročito za vozila sa električnim pogonom. Srbija daje subvenciju do 5.000 evra, Hrvatska izdvaja iznos jednak PDV-u, dok Slovenija izdvaja i do 8.500 evra subvencije po kupljenom električnom vozilu“, ističe direktor EP mobile.
S druge strane, oni su i izuzetno rentabilni, jer imaju malo mehaničkih dijelova, pa na majstore i servise možete skoro pa da zaboravite. Njihov glavni dio je baterija čiji je okvirno traju desetak godina, a proizvođači najčešće daju garanciju na pet do sedam godina.
„Baterije su, takođe, sve modernije i sa sve većim kapacitetom, pa možete preći i do 600 kilometara sa samo jednim punjenjem, zavisno o modelu automobila. Naravno, uz razvijenu infrastrukturu i mrežu punionica, možete stići gdje god želite, jer ćete imati gdje da stanete i dopunite svog četvorotočkaša“, objašnjava Karan koji EP Mobile u budućnosti vidi i kao proizvođača punjača.
Za početak, EP Mobile je glavni distributer Hagera, velike njemačke kompanije koja je proizvođač punjača sa odličnim kvalitetom, a sarađuju i sa ABB-om, Šnajderom, Poršeom.
Saradnja sa najvećima, a prije svega vizija da i mi moramo biti dio dugoročne strategije koja će do 2050. godine transformisati transportni sistem EU u održiv, gura nas naprijed, kaže Karan. Zapravo se radi o oblasti od koje dobrim dijelom zavisi i opstanak planete.