Савјет за возаче

Како да научите да возите по снијегу?

  • Извор: Б92
  • 02.01.2025. 08:55

Није исто возити по снијегу у градским условима и негдје у недођији, гдје нико не чисти снијег, гдје може лако да се слети с пута, и гдје свака грешка може скупо да се плати.

Многи возачи дођу у први озбиљнији контакт са снијегом тек када крену на зимски одмор, у село и слично. Треба да нагласимо да није исто возити по снијегу у градским условима и негдје у недођији, гдје нико не чисти снијег, гдје може лако да се слети с пута, и гдје свака грешка може скупо да се плати.

А рјешење је лако доступно свима! Вјежбајте вожњу по снијегу – прије него што буде касно, пише сајт Половни аутомобили.

Једноставно, искуство стечено у пракси ништа не може да замијени. Притом постоји огромна вјероватноћа да ће се за воланом у тим условима возач наћи кад-тад, силом прилика, па ће тада представљати огроман ризик и по себе и по остале учеснике у саобраћају.

Као и многе друге компликоване ситуације у саобраћају, вожња по снијегу и леду се не покрива у ауто-школама. Није лако научити ни основе, тако да одговорност за стицање искуства на снијегу и леду остаје на самим новопеченим возачима.

Пракса испред теорије

Наравно да треба знати теорију – да бисте знали зашто нпр. точкови проклизавају или блокирају у одређеним ситуацијама, како раде АБС или ЕСП, зашто ово, зашто оно...

Али џаба сво теоретско знање када се нађете у незгодној ситуацији, а немате практично искуство. Зато вјежбајте вожњу у сњежним условима – али на безбједним мјестима погодним за такву вожњу – нпр. на широким празним паркинзима.

Не морате да возите брзо! И при малим брзинама можете да осјетите како ради АБС, како ЕСП реагује приликом скретања и слично.

И при малим брзинама на неком празном паркингу оштрим кочењем и оштрим скретањем, нарочито уз истовремено додавање гаса можете да стекнете осјећај како би се ваш ауто понашао при високим брзинама уз много блаже кочење, окретање волана и слично.

Веома важно – симулирајте нагло кочење. Крените лагано, па закочите свом снагом. Затим постепено повећавајте брзину и сваки пут оштро закочите – као да је пјешак изненада истрчао испред вас.

Радите и скретање у више комбинација:

- без додавања или одузимања гаса и притискања кочнице

- са додавањем гаса

- са одузимањем гаса

- са притискањем квачила и благим, па затим оштријим притискањем кочнице

Можда ћете бити изненађени како се ваш ауто са новим зимским гумама изненада претворио у неуправљиву гомилу гвожђа.

Вјежбајте и кочење мотором по снијегу и леду – сувише брзо пуштање квачила може да доведе до губитка контроле, нарочито ако то урадите у кривини.

АБС може да продужи пут кочења по снијегу

Иако се АБС масовно користи већ деценијама, многи возачи и даље не знају готово ништа о њему. Зато наглашавамо – АБС спречава блокирање точкова приликом кочења – и ништа друго!

Када је вожња по снијегу у питању, АБС може ваш ауто да претвори у санке које немају намјеру да се зауставе колико год ви притискали кочницу. Пошто точкови приликом кочења по снијегу веома лако блокирају, АБС ће да ублажава силу кочења како би омогућио да точак настави да се окреће.

Код аута без АБС-а точкови се блокирају, гомилају снијег испред себе и "укопавају" се, док код оних са АБС-ом настављају да се окрећу и знатно продужавају зауставни пут.

Ова тема је веома компликована, пошто много тога зависи од површине по којој возите (мокар неутабан или сув утабан снијег, лед...), од врсте/квалитета гума, генерације и софистицираности АБС система и разних других фактора.

Постоје и прилагодљиви АБС системи, који препознају подлогу и у складу с тим мијењају своју реакцију – то су углавном новији аутомобили.

Како испробати АБС и ЕСП без снијега?

АБС можете испробате и без снијега или леда – искористите влажан асфалт након кише. Закочите оштро на земљаном путу или по макадаму.

И најважније – не плашите се да притиснете кочницу толико снажно да се активира АБС. Ништа неће да се сломи или поквари без обзира на "лупање" које чујете или осјетите.

АСР (или ТЦС) – контрола проклизавања погонских точкова

Овај систем има више назива:

- контрола проклизавања погонских точкова

- контрола тракције

- АСР (на њемачком Antriebsschlupfregelung)

- ТЦС (Traction Control System)

Он спречава проклизавање погонских точкова, што је најкорисније приликом кретања на клизавој подлози.

Може да прикочи точак који се узалуд врти на клизавој подлози како би се снага и обртни момент пребацили на други точак који има бољу тракцију, а може и да "загуши" мотор колико год ви притискали папучицу гаса.

Рад овог система је објашњен у тексту: Како ради контрола проклизавања (АСР тј. ТЦС)?

Овај систем није замјена за ЕСП, иако у одређеној мјери може да спријечи да слетите с пута.

ЕСП на снијегу – колико помаже?

Помаже онолико колико му омогућава добар контакт гума и подлоге. Укратко – ЕСП (или ЕСЦ, ВДЦ, ДСЦ и слично у зависности од марке) није од велике помоћи на клизавом путу, нарочито ако возите брзо, оштро улазите у кривину и слично.

Ако нема довољно трења између подлоге и гума, ЕСП ће безуспјешно покушавати да вас врати на жељену путању док ауто проклизава.

У овом тексту је детаљно објашњено како ради ЕСП: Како ради ЕСП?

Зато савјетујемо да се на неком безбједном мјесту бар мало упознате са радом ЕСП-а на вашем ауту. Велики и празан паркинг је идеално мјесто за већину возача. Наглашавамо да је безбједност на првом мјесту! Тестирање ЕСП-а може да буде опасно и при мањим брзинама.

Стаклено звоно

Велики проблем представља то што почетници не уче да возе по снијегу и леду у безбједним и контролисаним условима, већ буквално буду бачени у ватру када су принуђени да негдје хитно возе у сњежним условима.

Стога родитељи почетника не треба да их држе под стакленим звоном и да им бране да сједају за волан у сњежним условима.

Морају да схвате да ће се њихова дјеца кад-тад наћи у ситуацији да једноставно морају да возе у таквим условима.

Зато је боље да искористе прилику када падне снијег да их колико-толико науче како се вози по снијегу и да им дозволе да стекну бар мало искуства. Зато савјетујемо да се "први кораци" започну нпр. на паркингу испред зграде или по улицама са што слабијим саобраћајем.

Пратите нас и путем Вибера

Тагови:
  • 23:00 Филм (12+)

    ''Филм (12+)

  • 01:00 Ноћни програм

    Ноћни програм