Возач је одлучујући фактор приликом наглог кочења. Важно је вријеме реакције, али и сила кочења.
Како израчунати пут кочења вашег возила? Њемачки ауто-клуб АДАЦ се позабавио тим питањем. Једначина је једноставна, а у њу треба унијети и вријеме реакције, односно вријеме потребно да се притисне кочница.
Зауставни пут такође укључује пређени пут за вријеме које је потребно возачу да реагује. Ово траје око 0,8 до 1,2 секунде. Поред тога, постоји период док се кочнице потпуно не активирају (приближно 0,2 секунде) и на крају раздаљина коју возило пређе са пуним притиском кочнице.
Да би се помоћу формуле израчунао зауставни пут, најприје се мора одредити "дужина реакционог пута". Да бисте то урадили, подијелите брзину са десет и резултат помножите са три.
На примјер, ако аутомобил вози брзином од 50 km/h, "дужина реакционог пута" је 15 метара. Путања одговора: (50 km/h: 10) x 3 = 15 метара.
Пут кочења на правом путу зависи од многих фактора као што су: перформансе кочница, брзина аутомобила, стање пута... Код нормалног кочења, пут кочења се може процијенити веома конзервативно ако почетну брзину у km/h подијелите са десет и резултат помножите са бројем који добијете након дијељења.
Дакле, ако се крећете брзином од 50 km/h, прелазите 25 метара пута кочења. Кочиони пут: (50 km/h :10) x (50 km/h :10) = 25 метара.
У наведеном примјеру, вријеме реакције + пут кочења резултира зауставним путем од 40 метара.
Пут кочења је знатно краћи на сувим и чистим површинама и уз енергичну активацију кочнице. С обзиром да пут кочења у великој мјери зависи од тога да ли возач кочи нормално или, у случају опасности изврши хитно заустављање, важи следеће правило: кочење у случају опасности може преполовити пут кочења.
При брзини од 50 km/h пут кочења се скраћује на око 12,5 метара у случају наглог кочења, док је укупни зауставни пут само 27,5 метара. Супротно популарном вјеровању, пут кочења се не повећава линеарно, већ као квадрат брзине: Ако удвостручите брзину, пут кочења постаје четири пута дужи.
Са друге стране, "пут реакције" расте линеарно са брзином.
Наведени примјер прорачуна показује да зауставни пут прије свега зависи од брзине којом се аутомобил креће. Међутим, такође зависи од способности возача да реагује, техничке опремљености возила - и стања пута.
Возач је одлучујући фактор приликом наглог кочења, важно је вријеме реакције и сила кочења. Зато будите концентрисани и сједите усправљено у аутомобилу - тако ћете брже реаговати.