Опреза никад доста

Кључни савјети за безбједнију ноћну вожњу

  • Извор: Телеграф
  • 12.06.2024. 15:54

Пошто ускоро почиње сезона годишњих одмора, многи ће на пут од по 1.000 километара кренути ноћу како би избјегли врућину, гужве или из неког трећег разлога. Стога сајт Половни аутомобили даје савјете како што безбједније и уз што мање напора возите ноћу.

1. Средите фарове

Добро освијетљен пут важан је из више разлога. Као прво, лакше ћете уочити неку препреку, рупу или предмет који је испао из другог возила, или животињу која претрчава пут.

Мање ћете напрезати и замарати очи, тако да ћете и бити одморнији током вожње и одморнији стићи на крајњу дестинацију.

Стога добро провјерите сами или у неком сервису у каквом су вам стању фарови. Уколико лоше свијетле, ријешите проблем на вријеме - можда треба замијенити сијалицу, а можда је рјешење полирање фарова. Наиме, матирани и изгребани фарови могу драстично лошије да освјетљавају пут.

Такође је веома важно да фарови буду добро усмјерени, при чему не заборавите да прије самог пута подесите висину снопа свјетла командом у кабини пошто ће ауто највјероватније бити „натоварен“ теретом у задњем крају.

2. Провјерите и сва друга свјетла

Провјерите да ли раде позициона свјетла (позиције), мигавци, стоп свјетла, рикверц свјетло, свјетла у кабини...

3. Оперите шоферку

Чист вјетробран у великој мјери смањује засљепљивање од стране возила која вам долазе у сусрет, па га стога добро оперите и споља и изнутра. Наглашавамо да вјетробран треба опрати и изнутра, а нарочито ако се у ауту пуши.

4. Допуните течност за прање шоферке

Пошто ће сигурно бити залијепљених инсеката по вјетробрану, требаће вам доста течности за прање вјетробрана, па је допуните, а није лоша идеја да понесете и резерву.

5. Провјерите брисаче

Ако су брисачи лоши, џаба сте прали вјетробран. Стога немојте да штедите на новим метлицама брисача.

6. Уклањајте инсекте са шоферке током пута

Сваки пут када се зауставите да направите паузу, провјерите ветробран и уклоните све залијепљене инсекте.

7. Подесите унутрашњи ретровизор за ноћну вожњу

Пребаците ретровизор у положај за вожњу по мраку да вас не би засљепљивала свјетла возила иза вас, осим уколико имате ретровизор са аутоматским затамњивањем.

8. Покушајте да одспавате преко дана пред пут

Уколико можете себе да „натјерате“ да одспавате преко дана, то би било одлично, мада мало који возач у томе успије због свих припрема за одмор, које умију да буду прилично стресне.

9. Добра вентилација је важна

Подесите вентилацију тако да у кабину улази довољно свјежег ваздуха, а такође може да помогне и клима уређај, пошто хладнији ваздух помаже да останете будни. Наравно, не треба претјеривати.

10. Усправите наслон сједишта

Сувише „заваљен“ положај у сједишту може да утиче на то да лакше почне да вам се спава, па усправите наслон - али не преко границе положаја који ће да вас замара.

11. Правите чешће паузе

С обзиром на то да желите што прије да стигнете, природна је одбојност ка прављењу пауза, пошто свако заустављање видите као чисто губљење времена.

Међутим, паузе су изузетно важне због безбједности, нарочито при ноћној вожњи по ауто-путу. Заустављајте се на безбједним мјестима, нпр. бензинским пумпама, обавезно изађите из аута, прошетајте, протегните се, попијте воду, умијте се и слично.

12. Кафа и енергетска пића

Медицински стручњаци имају подијељења мишљења по овом питању, али ако ће веће количине кафе или енергетских пића безбједно да вас доведу до крајњег одредишта, онда је то сасвим „прихватљив“ резултат.

Наравно, „медицинари“ неријетко кажу да одржавање будности кафом и енергетским пићима доноси само краткотрајне ефекте уколико сте заиста уморни и спава вам се, при чему вас на дуже стазе чини још уморнијим, тј. чим дејство кофеина прође бићете још уморнији. Умјесто тога савјетује се да се негдје зауставите и одспавате пола сата или сат. На вама као возачу је да процијените шта је најбезбједније – то је на првом мјесту.

13. Прије вожње немојте да једете тешку храну

За саму вожњу спремите храну коју можете повремено да узимате по мало - нпр. кикирики, крекери, грисине… Чоколадице нису баш најбољи избор пошто оне због великог садржаја шећера могу нагло да вам дигну енергију, али то не траје дуго, пошто ће због наглог скока инсулина релативно брзо да вам падне та енергија и осјећаћете већи умор него раније...

14. Музика

Слушајте нешто што ће вас одржавати будним - неку динамичну музику, аудио књигу која ће вам држати пажњу или подкаст. На вријеме спремите то што желите да слушате и ставите на УСБ флеш или телефон, како не бисте „јурили“ радио станице по разним недођијама.

15. Строго поштујте ограничења брзине

Будите пажљивији него иначе - иако је ноћу на путу мање возила, процентуално је много више возача који су уморни и неиспавани, а притом лошије виде због мрака или засљепљивања од стране других возила. Ту су и они који мисле да ноћу нема полиције па желе да испробају могућности својих аутомобила.

16. Што мање свјетла у кабини

Смањите освјетљење на инструмент табли и освјетљење на свему другом што свијетли. Понекад возачи оставе нпр. задње свјетло у кабини да би могли да прате дјецу, али чак и то свјетло може у доброј мјери да смета возачу. Или упалите свјетло у кабини док једете или пијете за вријеме вожње или тражите нешто, а затим једноставно заборавите да га угасите…

17. Уколико осјетите озбиљнији налет умора, што прије направите паузу

Немојте да ризикујете, већ се што прије зауставите на безбједном мјесту и кратко одспавајте – нема другог лијека, пошто велика количина кофеина може краткотрајно да вас „поврати“, али врло брзо ће да изгуби ефекат.

18. Пијте довољно течности

Увијек на дохват руке имајте флашицу са водом. Избјегавајте сокове било које врсте. Чиста вода је најбоља за одржавање жеђи под контролом и то може да буде и чесмовача – не морате да купујете гомилу скупих флашица, већ можете сами да их допуњавате из једног „балона“.

19. Уколико носите наочаре са диоптријом, обратиет пажњу на стакла

Корисно је да имате стакла са антирефлексним слојем, пошто ће она помоћи против засљепљивања.

20. Понесите резервни точак

Овај савјет нема директне везе са ноћном вожњом, али дође ли до проблема са гумом у сред ноћи, у сред „ничега“, моћи ћете сами да замијените точак у 03:00 умјесто да чекате сатима долазак помоћи, мобилног вулканизера, тражење најближег вулканизера, итд.

Иако су ово савјети за ноћну вожњу, не савјетујемо да путујете ноћу. Али ако сте већ одлучили да вам се то више „исплати“, не заборавите да је безбједност на првом мјесту – а прва и најважнија ставка је да ви као возач можете безбједно да управљате аутомобилом.

(Телеграф.рс)

Пратите нас и путем Вибера

Тагови: