Како се провјерава акумулатор? Можете ли то сами да урадите? Шта је потребно за провјеру? Колико је таква провјера поуздана? Одговоре на ова питања даје сајт Половни аутомобили.
Кренимо редом, пошто је ова проблематика мало компликованија, а притом ћемо дати и савјете како да продужите живот акумулатору.
Не чекајте да акумулатор "цркне"
Није проблем само у том једном јутру када ћете имати проблем да упалите ауто. Проблем је у томе што акумулатор може да вам направи исти проблем више пута током зиме. Истовремено му се посљедично скраћује и животни вијек.
Дакле, ако акумулатору посветите одговарајућу пажњу, не само да вам неће правити проблем те зиме, него ће потрајати бар годину или двије дуже.
У сваком случају, не чекајте да потпуно 'цркне', до тачке када више нема шансе за поправку или када више нема сврхе да се допуњава пошто ће врло брзо поново да откаже.
Који су знакови да нешто није у реду са акумулатором?
Осим очигледног проблема када акумулатор не може да стартује мотор, ови симптоми упозоравају на невољу:
– отежано верглање
– треперење на инструмент табли приликом стартовања возила
– рестартовање радија
Ту су и разни други 'знакови' које не треба игнорисати, већ треба прво провјерити акумулатор:
• неуобичајено понашање освјетљења кабине приликом стартовања мотора (нпр. треперење, кратко гашење, итд.)
• проблеми у раду разне опреме која користи ел. енергију – нпр. подизачи стакала, нарочито када је мотор угашен!
• отежана стартовања мотора након што ауто дуже мирује, чак и без ниских температура
Уколико се само једном јави потреба да палите ауто на каблове, нешто дефинитивно није у реду или са аутом или са акумулатором, без обзира колико ниска температура била.
Наравно, ако сте оставили упаљене фарове на паркираном (угашеном) ауту, то је већ друга прича. Или ако сте 1. маја одврнули музику на неком излетишту или шуми, а притом још имате мало јачи аудио систем, па тек касније схватите да музика извлачи више 'струје' из акумулатора него што сте мислили.
Можда је нешто друго 'извукло струју', али без обзира шта је узрок, препоручује се да након таквог 'инцидента' провјерите акумулатор у сервису и допуните га.
Ово није велики трошак, а може да вам уштеди много новца, времена и нерава. Конкретно, ако су само упаљени фарови док је ауто био угашен били проблем, онда ћете акумулатору пуњењем на пуњачу у великој мјери продужити животни вијек.
Али ако је нешто друго проблем – тај проблем треба наћи и ријешити што прије.
Често возачи дозволе да их акумулатор потпуно 'изда' и по неколико пута у току зиме када су ниске температуре. Сматрају да само треба да прегурају до топлијих дана и да ће онда све бити у реду.
Када мотор неће да стартује, углавном позовемо некога и ријешимо проблем уз помоћ каблова за паљење или на гурање, што код новијих аутомобила треба строго избјегавати.
Стручњаци из "Акумулатор центра" из Земуна дали су одговор на једно од главних питања: Како знати да је акумулатору дефинитивно дошао крај?
Одговор гласи да се то може поуздано утврдити само у специјализованом сервису. Ако и након пуњења од десет сати акумулатор не може да стартује мотор, то значи да је највјероватније вријеме за замјену, наравно, уколико је пуњач исправан.
Може ли и како возач сам да провјери акумулатор?
Самостална провјера је могућа уз помоћ унимера, тако што се мјери напон.
Акумулатор би требало провјеравати на три, шест или девет мјесеци – у зависности од услова вожње. То важи и за период након истека гаранције и за вријеме гаранције.
Мјерење напона класичним унимером не може да нам покаже комплетно стање акумулатора, пошто је напон само један од фактора.
Мјерење напона није 100 одсто поуздана метода, али ипак може да указује да, на пример:
1) мање од 10,5 волти: акумулатор је неисправан или дубоко испражњен (треба провјерити ауто)
2) 12 до 12,4 волти: празан акумулатор (треба допунити акумулатор)
3) 12,6 до 12,8 волти: акумулатор је добар
4) изнад 13 волти – сув и неисправан акумулатор ( треба провјерити ауто)
Ипак, уколико желите да будете максимално сигурни у стање акумулатора, најбоље је да то препустите неком специјализованом сервису за батерије.
Постоје брзи тестови који су поуздани око 50 одсто (често су бесплатни), а осим испитивања самог акумулатора, углавном (бар би требало) да подразумијевају провјеру одвлачења струје на возилу, провјеру алтернатора и повлачење анласера.
Наравно, шта ће све од ових провјера бити урађено и колико поуздане резултате ће дати провјере – зависи од сервиса до сервиса. Зато се прво распитајте телефоном, а специјализовани сервиси су најбољи избор.
Ту је и велики сервис акумулатора, који је поуздан 100 одсто – о детаљима се распитајте у неком сервису.
Углавном, уколико је акумулатор претрпио нека оштећења, процјењује се да ли та штета може да се среди.
Самостално пуњење
Можете и сами да пуните акумулатор – и превентивно и уколико се испразнио. На тржишту постоји много пуњача. Од веома јефтиних који имају само основне функције, до квалитетних и интелигентних са заштитом од прекомјерног пуњења, замјене полова, са контролом пуњења у зависности од стања самог акумулатора и тога до којег нивоа се напунио, итд.
Углавном, важи генерално правило да се акумулатор пуни са 10% свог капацитета. То значи да, на примјер, пуњач од 4,5 ампера акумулатор од 45Ah напуни за десет сати.
Генерално, уколико мало возите или углавном возите на кратким релацијама, повременим допуњавањем можете акумулатору знатно да продужите животни вијек. Али подсјећамо да ако имате иоле савременији аутомобил, да би требало прво да се упознате са одговарајућим и безбједним начином пуњења акумулатора – нпр. већина произвођача каже да би акумулатор требало извадити из возила ако треба да се пуни.
Ту је и проблем губитка меморисаних података након што разни системи изгубе напајање струјом из акумулатора ако се извади. У суштини, то није велики проблем, само треба знати шта и како се ради, како избјећи евентуалне проблеме или их средити када се напуњен акумулатор врати у ауто.
Много корисних информација може да се нађе у упутству за коришћење аутомобила, преноси Крстарица.