Електрични аутомобили (ЕВ) постају све чешћа тема разговора међу возачима, али и онима који тек планирају да сједну за волан.
Док се на путевима око нас појављује све више електричних возила, многи још увијек нису сигурни да ли су спремни да направе прелаз са бензинских или дизел аутомобила. Као и код сваке технологије, и овдје постоје јасне предности, али и недостаци који захтијевају пажљиво разматрање.
У наставку текста ћемо се детаљније позабавити добрим странама електричних аутомобила, као што су еколошка прихватљивост, мањи трошкови одржавања и тихи рад мотора. С друге стране, нећемо занемарити ни потенцијалне препреке – ограничен домет батерија, недовољно развијену мрежу пуњача и релативно високе почетне трошкове куповине.
Прије него што донесете одлуку да ли је електрични аутомобил прави избор за вас, добро је прво сагледати ширу слику и све јасно ставити на тас. Па, хајде да почнемо.
Предности електричних аутомобила
1. Еколошки прихватљиви
Електрични аутомобили немају ауспух, што значи нулту локалну емисију штетних гасова. Тиме ова возила директно побољшавају квалитет ваздуха у урбаним срединама. Наравно, укупни еколошки отисак зависи и од тога како се производи струја за пуњење. Ипак, чак и када се електрична енергија производи на "прљавије" начине, загађење је пребачено ван градских зона, а будући развој обновљивих извора енергије учиниће ЕВ још зеленијим.
2. Мањи трошкови одржавања
Електрични аутомобили имају далеко једноставнију механику. Нема уља за замјену, филтера ваздуха или горива, свјећица, квачила, а ни комплексног мјењача – електромотор и батерије захтијевају минималан редовни сервис.
Статистика са тржишта показује да власници електричних возила троше упола мање новца на одржавање и поправке током животног вијека возила у поређењу са власницима класичних аутомобила. Мање покретних дијелова значи и мању вјероватноћу квара. Практично, главна ставка је исправност електронских система и здравље батерија, на које произвођачи често дају вишегодишњу гаранцију да им капацитет неће пасти испод одређеног процента.
3. Ниски трошкови "горива"
Пуњење електричног аута је значајно јефтиније од куповине бензина или дизела за исту километражу. Просјечан електрични ауто потроши око 15–20 кWх струје на 100 км. Ако се пуни код куће по нижој тарифи, 100 км вожње може коштати свега пар стотина динара, што је вишеструко мање од цијене горива за аутомобиле са СУС моторима.
Студије показују да возачи ЕВ у просјеку троше и до 60% мање новца на "гориво" у поређењу са возачима бензинских возила. Ова разлика посебно долази до изражаја сада када су цијене високе. С друге стране, струја, чак и по комерцијалним цијенама на јавним пуњачима, је повољнија по километру.
4. Тихи рад и удобност вожње
Вожња електричног аутомобила је веома тиха и глатка. Нема вибрација ни буке мотора – при сваком убрзању чује се само благи звук електромотора или шум вјетра. То ствара један опуштен, скоро футуристички угођај у вожњи. Убрзање је снажно и линеарно, без мијењања брзина, што значи да ЕВ може да у великом броју случајева надмаши и спортске аутомобиле на семафору захваљујући тренутном обртном моменту. За град и отворени пут, ова флуидност вожње је значајна предност у комфору.
5. Подстицаји при куповини
Како би подстакле куповину "зелених" возила, неке државе нуди одређене субвенције и олакшице.
Неке разматрају и повластице попут бесплатног паркинга или могућности коришћења жутих трака за ЕВ. Све ово чини куповину електричног аутомобила мало приступачнијом и исплативијом на дужи рок.
Мане електричних аутомобила
1. Висока почетна цијена
Електрични аутомобили су и даље значајно скупљи од конвенционалних, што је велика инвестиција за просјечног купца. Разлог су скупе батерије и комплексна електроника. Иако цијене постепено падају, чак и половним електричним аутомобилима цијена остаје висока, јер су релативно нови на тржишту и тражени.
Субвенције ублажавају трошак, али и поред државне помоћи куповина ЕВ захтјева значајна средства унапријед, која се тек временом враћају кроз ниже трошкове вожње.
2. Аутономија и вријеме пуњења
Једно од ограничења ЕВ је домет потпуно напуњеног возила. Иако најновији модели могу прећи 300-500 км са пуном батеријом, то је и даље мање него што конвенционални аутомобили прелазе с пуним резервоаром.
На дужим путовањима, возачи морају да планирају паузе за пуњење. Пуњење батерије, у зависности од пуњача и електричног аутомобила, траје од пола сата до неколико сати. То значи да се путовање може одужити због чекања да се возило допуни. У свакодневној градској употреби аутономија углавном није проблем – већина људи пређе знатно мање од максималног домета дневно и може пунити ауто током ноћи.
3. Оскудна мрежа пуњача
Док се број пуњача у земљама ЕУ броји у хиљадама, у Србији и региону је ситуација значајно другачија. Пуњачи постоје углавном у већим градовима и дуж аутопутева на кључним тачкама, док су мање средине покривене слабо или никако. То значи да власници ЕВ морају унапријед испланирати гдје ће пунити ауто на путу, а неки региони могу бити практично недоступни за електрична возила због мањка инфраструктуре.
Добра вијест је да се стање постепено мијења, што ће значајно поправити покривеност у будућности. Ипак, док се та мрежа не изгради, коришћење ЕВ на дужим путовањима захтијева додатну пажњу и планирање.
4. Проблем за оне који живе у стану
Власник електричног аутомобила ослања се на доступност струје. Уколико живите у кући са сопственим паркингом, можете пунити возило преко ноћи, али многи становници зграда немају ту могућност. Јавни пуњачи су рјешење, али као што је поменуто, њихов број је мали. Такође, пуњење код куће повећава потрошњу струје па је потребно водити рачуна о јачини инсталација и тарифама.
5. Батерије као ограничење
Срце електричног аутомобила – батерија – има свој вијек трајања. Временом батеријски модули деградирају и губе капацитет, тако да послије 8-10 година типично задржавају око 70-80% првобитног домета. Замјена батерије је веома скуп захват - цијена нове батерије за модеран ЕВ може бити и трећина до половина вриједности возила. То значи да ће након доста година евентуални трошак замјене батерије бити значајан, што утиче и на препродајну вриједност половних електричних возила. Иако многи произвођачи дају вишегодишње гаранције на батерије, купци половних ЕВ морају обратити пажњу на њихово стање. Ово је мана која се исказује тек дугорочно, али је вриједна помена за стицање комплетне слике, преноси Мондо.