Tehnički savjetnik u "Službi pomoći na cesti“ Hrvatskog autokluba Marin Morava objasnio je kakvi problemi mogu nastati sa kvačilom automobila i koliko su te greške ozbiljne.
Kvačilo može da napravi veliki problem na automobilu.
Pogoršanje pedale kvačila može biti uzrokovano kvarovima u prenosnim elementima između pedale kvačila i potisne ploče kvačila.
Najčešće bi kod starijih vozila pukla sajla kvačila, a kod novijih vozila bi curila hidraulika na sekundarnom cilindru, takođe pojedini modeli vozila mogu imati tipične, već poznate probleme na ovom dijelu mehanizma, od lomljenja plastike, brzina ili poluge ispod pedale kvačila i otpuštanje hidrauličnih vodova od primarnog do sekundarnog cilindra do niza sličnih problema, piše Morava za HAK Reviju.
Klizanje lamele
Gubitak prenosa obrtnog momenta na točkove je čest problem. U vožnji je prepoznatljivo da kada vozilo treba da ubrza, ono ne može naglo da ubrza, a rad motora je praćen pojačanom bukom i naglim povećanjem broja obrtaja motora bez značajnijeg ubrzanja vozila.
Proklizavanje ploče kvačila (lamele) pri otpuštanju pedale kvačila nije redovna funkcija kvačila, pa se zagrijavanjem kvačila smanjuje stepen korisnosti kvačila i koristan rad motora se pretvara u nepoželjno zagrijavanje kvačila, što može da pregrije kvačilo do potpunog otkaza i gubitka pogona točkova. Kod pregrijavanja vozač može da primijeti bijeli dim iz motornog prostora i specifičan miris sličan elektronici koja je pregorjela usljed kvara.
U slučaju pregrijavanja, preporučuje se da zaustavite i ohladite kvačilo na 30 do 45 minuta i promijenite stil vožnje na onaj koji neće izazvati naglo povećanje brzine motora korišćenjem gornjeg dijela pedale za gas (ne pritiskati gas pedalirajte duboko) i na uzbrdicama koristite niže brzine. Naravno, ovaj metod može pomoći ako se efekat klizanja kvačila uoči u početnoj fazi, prije nego što se pojavi dim i jaki mirisi paljevine.
Podrhtavanje
Ako primijetite da kvačilo počinje da vibrira prilikom kretanja ili se čuje neobičan zvuk kada pritisnete i otpustite pedalu kvačila, ne treba zanemariti problem jer to obično ukazuje da nešto nije u redu i preporučuje se da se konsultujete sa servisnim centrom o novonastaloj situaciji jer u suprotnom može doći do kvara.
To se najčešće dešava na putovanjima, kada se kvačilo dugo koristi i dobro se zagrije, ili je vozilo opterećeno prtljagom i drugim teretima koji nisu redovno prisutni u gradskoj vožnji jer je vozač najčešće sam u vozilu.
Nažalost, kada je u pitanju kvačilo, pomoć na putu rijetko može da vam pruži brzo rješenje da biste krenuli na put, popravka kvačila u idealnim uslovima u radionici može trajati u prosjeku od jednog do pet radnih dana, u zavisnosti od brojnih faktora - od dostupnosti rezervnih dijelova do potrebe za posebnim alatima i niza drugih faktora. Preporučuje se reagovanje na prve znake neispravnosti kvačila kako bismo obezbijedili popravku u periodu kada nam vozilo nije toliko potrebno.