Prema Roling Stons magazinu

10 najboljih serija svih vremena

  • Izvor: ATV
  • 03.11.2022. 20:56

Magazin Roling Stons objavio je spisak od 100 najboljih serija svih vremena. Mnogi nisu ni iznenađeni ko je dospio u top 10.

10. ‘The Mary Tyler Moore Show’ 1970-77


Zajedno sa Življenjem, to je zlatni standard za ansambl komedije, miješajući blistave dijaloge sa neočekivanim srcem i glumačku ekipu koja je izgledala rođena da razmjenjuju punčline jedni sa drugima. Četiri godine nakon završetka svog voljenog nastupa u emisiji Dika Van Dajka, Meri Tajler Mur se vratila na TV kao producent i zvijezda ove vrhunske serije o jednoj ženi koja se ponovo osmišljava u novom gradu, sa novim prijateljima (brizna Roda Valeri Harper, samozaokupljena Filis Kloris Ličman), nove saradnice (oštri Lu Eda Asnera, duhoviti Marej Gevina Meklauda, mrki Ted Bakster Teda Najta) i uvjerenje da će ona ipak uspjeti. Kao i Lusil Bol prije nje, Mur je iskoristila uspjeh emisije da izgradi sopstvenu imperiju TV produkcije, odgovornu za druge emisije na ovoj listi, kao što je Hill Street Blues. Ako epizoda u kojoj se Meri Ričards bori da se ne nasmije na sahrani Klovna Chucklesa nije najsmešnije pola sata ikada, ona je na veoma kratkoj listi.


9. ‘Atlanta’ 2016 -


Nakon godina u Zajednici kao omiljeni crnac bijele Amerike, Donald Glover je promijenio šifru da stvori i glumi u Atlanti, emisiju koja slobodno odbacuje sopstveni identitet. Jedne nedjelje, to može biti široka komedija o Alu (Brian Tiree Henri) koji pati od najglupljeg dana u svom životu u pokušaju da se dobro ošiša; sljedeća, to je jeziva priča o ukletoj kući o rasnom samopreziranju. Može da natera Al, Erna (Glover) i Darijusa (LaKit Stenfild) da imaju nadrealne avanture u titularnom gradu, i može da pošalje Ernovog bivšeg Vana (Zazi Bic) u Pariz da divljački pretuče Francuza bajatom veknom hleba dok snabdevanje banketa za bogate kanibale. Nijedna emisija ne bi trebalo da bude u stanju da uradi toliko radikalno različitih stvari kao što Atlanta radi rutinski.


8. "Cheers" 1982-93


„To je noć prije mog vjenčanja, a ja sam usred nadmetanja“, žali se Dajan Čejmbers (Šeli Long) kada se nađe zaglavljena u bostonskom baru u debitantskoj epizodi klasičnog sitkoma. Ali u tim ranim sezonama u kojima je pametna, pretenciozna i krhka Dajana bila zaključana u beskonačnom ciklusu maštanja i raskida sa drskim bivšim barmenom Semom Malounom (Ted Danson), Cheers vam nikada nije dopuštao da se znojite, jer je bez napora prepravljao knjiga o TV romantici, stvarajući šablon hoće li ili neće, koji je decenijama kasnije viđen sa parovima kao što su Džim i Pem u Kancelariji. U šali, imao je daleko veći prosjek udaranja od bilo kog igrača koji se ikada suočio sa Semom kada je igrao za Red Sokse. Šta god da je šou izgubio kada je Long izašao da snima filmove — da bi ga zamijenila očajnija i patetičnija Rebeka Kirsti Alej — to je nadoknadilo tako što se više oslanjalo na jednu od najvećih kolekcija glupana ikada, uključujući pompeznog psihijatra Kelsi Gremer Frejzer Krejn (na kraju do dobiti svoj klasični spin-off), neprijateljsku konobaricu Ree Perlman Karlu, besprekornog barmena Vudija Harelsona Vudija, nepodnošljivog sveznajućeg poštara Džona Racenbergera Cliffa i profesionalnog muhača Džordža Venda Normana Petersona — ili, kako je poznat bandi u Cheers, NORM !


7. "Mad men" 2007-15


Ono što ovdje čitate nije izreka. To je vremenska mašina, koja nas vraća na mjesto - u ovom slučaju, sedam sezona u kojima smo pratili misterioznog, harizmatičnog šezdesetih ad ekec Dona Drapera (Jon Hamm) i njegovu neodoljivu štićenicu Peggi Olson (Elisabeth Moss) - gdje želimo da idi opet. Mračno smiješna drama na radnom mjestu, raskošno detaljna hronika društvenih promena u jednoj od najturbulentnijih decenija američke istorije, i nijansirana studija karaktera Dona, Pegi, nesalomive Džoan (Kristina Hendriks), srebrnog Rodžera (Džon Slateri) , i mnoštvo drugih nezaboravnih figura. Kakva bi televizija bila bez nje? Nije sjajno, Bobe!


6. "Seinfeld" 1989-98


Kada komičar Džeri Sajnfeld i njegov neurotični, samodestruktivni najbolji prijatelj Džordž Kostanca (Džejson Aleksander) razvijaju sitkom zasnovan na Džerijevom životu u četvrtoj sezoni Sajnfelda, Džordž to opisuje kao „šou o ničemu”. Izmišljeni šef NBC-a se pita zašto bi to neko gledao. Njegove kolege iz stvarnog života nisu imale takva pitanja, jer je Seinfeld postao fenomen - i jedna od najuticajnijih komedija ikada - zahvaljujući svojoj opsjednutosti sitnicama svakodnevnog života (dvostruko potapanje čipsa, poklanjanje poklona), nesentimentalnom „bez grljenja, bez učenja” mantra Seinfelda i ko-kreatora Larija Dejvida, njena kolekcija njujorških likova kao što su Nacista iz supe i Džordža Štajnbrenera (kojem glas daje Dejvid) i eksplozivna komična hemija između Sejnfelda, Aleksandra, Džulije Luis-Drajfus (kao Džerijevo osuđujuće bivša djevojka Elejn Benes) i Majkl Ričards (kao njegov nepokolebljivi, društveni komšija Kosmo Kramer). Besprekorno dizajniran i beskrajno čitljiv, kao kada je čuvena epizoda „Konkurs“ definisala uzdržavanje od masturbacije kao „gospodar svog domena“.


5. "Fleabag" 2016-19


Naravno, korisno je kada TV emisija može da pruži desetine sati veselja tokom mnogih godišnjih doba. Ponekad, međutim, najviše zadovoljavajuće iskustvo dolazi iz serija koje imaju nekoliko stvari da kažu, kažu ih savršeno, a zatim odmahnu glavom i odu prije nego što ih možete pratiti u manje interesantne priče. Nikada taj kratko-slatki pristup nije bio besprekornije izveden nego sa tragikomičnom turnejom Fibi Voler-Bridž, gde je glumila samodestruktivnu ženu tako usamljenu da su njeni najzdraviji odnosi bili sa njenom nevidljivom televizijskom publikom i sa Vrućim sveštenikom (Endrju Skot) sa kojim je u drugoj sezoni pala od požude. I bez obzira da li je razgovarala direktno sa nama ili ne (u najboljoj upotrebi TV-a za razbijanje četvrtog zida), Valler-Bridge je sve vreme držala publiku na dlanu. Učinila je Fleabag-a razvratnim, smiješnim i tužnim - ponekad više od njih u isto vrijeme - kao što je željela da bude. A onda se oprostila.


4. ‘The Wire’ 2002-08


Kad god čujete savremenog šourunera da svoj rad naziva „roman za televiziju“ ili „10-satni film“, vjerovatno je da su proveli mnogo vremena gledajući dramu Dejvida Sajmona i Eda Bernsa i pogrešno pretpostavili da će to biti lako da kopirate. Bio je to urbani ep koji je postepeno dotakao svaki kutak njegovog izmišljenog Baltimora, od policajaca i dilera droge do učenika srednjih škola i političara. The Vire je propovedao da su „svi dijelovi važni“, a zatim je sproveo koncept u djelo, tako da su spor tempo i širenje naracije napravili sve tragedije serije – posjećene jednom od najnevjerovatnijih glumaca ikada sastavljenih, od ambicioznog dilera droge Stringera Bel (Idris Elba) do slatkog narkomana Bablsa (Andre Rojo) i stip umjetnika Omara Litla (Majkl Kenet Vilijams) — i sve njegove kritike stanja u modernoj Americi, svaki put su sve teže. Često imitiran, nikada dupliran — čak ni Simon na impresivnim nastavcima kao što su Treme ili The Deuce. Kako D’Anđelo Barksdejl (Lari Gilijard mlađi) kaže dok koristi šah kao metaforu za igru droge, „Kralj ostaje kralj“.


3. ‘Breaking Bad’ 2008-13


Srednjoškolski profesor Volter Vajt (Brajan Krenston) govori svojim učenicima da voli da misli o hemiji kao o „proučavanju promjena“, što je zgodno glavna tema sage o zločinu koja je izgrađena oko njega. Nijedna serija prije ili poslije toga nije bolje iskoristila sposobnost medija da prati putovanje lika tokom dužeg vremenskog perioda, dok je takođe napravila vrstu nezaboravnih pojedinačnih priloga koji razlikuju TV od filmova. Breaking Bad putuje korak po mučan korak kroz Valtovo putovanje od hranitelja niže srednje klase do gospodara sopstvenog kristalno-met imperije, gdje mu naizmjenično pomažu i povređuju bivši student Džesi Pinkman (Aron Pol), advokat za krivične poslove Saul Gudman (Bob Odenkirk), kalkulantskog kralja Gasa Fringa (Đankarlo Espozito), pa čak i njegovu sopstvenu žrtvu suprugu Skajler (Ana Gan). A serija je onoliko uzbudljiva i poražavajuća koliko i zato što vam metodično pokazuje kako su Volt i ostali stigli odavdje do ovde.


2. ‘The Simpsons’ - 1989 -


Šta je ostalo da se kaže o najboljoj, najdužoj, najuticajnijoj, najpriznatijoj TV komediji od svih njih? (Klovn Krasti, prije nego što je pljunuo sa gađenjem: „Priznati?!?!?!“) Da li da nudimo nasumično zamršene citate, kao kada je Abe Simpson imao luk za pojasom, što je bio stil u to vrijeme? Da li treba da se povučemo protiv lažnog osjećanja da Simpsonovi decenijama nisu bili smiješni, pošto je čak i u svojoj 32. sezoni uspio da sastavi epizodu tako oštru kao omaž Vesa Andersona koji je fokusiran na stripove? Pričati o Homeru Simpsonu kao o avataru svega što je sjajno i strašno u vezi sa američkim muškarcem? Zadivite se širokom spektru tonova i tema za koje je napravljeno mjesta, tako da potresna scena „Ti si Liza Simpson“ sa kraja „Lizine zamjene“ pripada istoj emisiji u kojoj je Homer otišao u svemir sa NASA-om ili jednom pitao Džordža Harisona gdje je Kuiet Beatle dobio svoj kolačić? Pjevušite nekoliko taktova pjesme monošina? Početi rangirati sve gostujuće zvezde, od Fila Hartmana pa sve do tipa iz Joe Millionaire? Ili samo treba da priznamo da poslije svih ovih godina, genijalnost Simpsonovih govori sama za sebe?


1. 'The Sopranos' 1999-2007


Pobjednik — i još uvijek neprikosnoveni šampion — iz Sjevernog Koldvela, Nju Džersi, koji dolazi u 86 epizoda srednje transformacije ispunjenih udarcima, psihijatrijskom analizom, kunilingusom i šalama o prdenju, to su Sopranovi! Naravno, kreacija Dejvida Čejsa ponovo je na vrhu liste, jer još uvijek živimo u novom svijetu televizije koji je uveo mafijaški šef Toni Soprano (Džejms Gandolfini). Dok je dr Melfi (Lorejn Brako) pomogao Toniju da bolje razumije sebe i svoje odnose sa suprugom Karmelom (Edi Falko), majkom Livijom (Nensi Maršand), nećakom Kristoferom (Majkl Imperioli) i opasnim idiotima u njegovoj ekipi, Čejsov neoprostivi mračni pregled Amerika s početka vijeka zapalila je svako pisano i nepisano pravilo kojim se TV pripovijedanje rukovodilo još od dana Gunsmokea. Jednostavnost i držanje publike za ruku su bili napolju, a narativna i moralna složenost su bili uključeni, sve do konačne montaže koju još uvijek ne možemo da zaustavimo –

Tagovi: