Zašto je ljubičasta boja rijetka na državnim zastavama?

  • 14.11.2020. 14:25

Ljubičasta boja nikada nije predstavljala kraljevstvo, carstvo ili državu. Dakle, šta nije u redu sa ljubičastom koja je danas veoma popularna? I zašto nijedna zastava nema ljubičastu boju na sebi?

Odgovor je jednostavan, ljubičasta je bila previše skupa do 1800. godine. Shodno tome, često je bila povezivana sa vlašću, moći i bogatstvom. Čak je kraljica Elizabeta I zabranila svima, osim bliskim članovima kraljevske porodice, da nose ovu boju.

Ljubičasta je bila izuzetno cijenjena zbog toga što je bila rijetka. Originalna ljubičasta je dobijana od malog morskog puža koji se jedino mogao naći na područiju današnjeg Libana.

I ne samo da je bilo teško doći do boje, nego je bilo potrebno oko 10.000 morskih puževa ne bi li se napravio jedan gram ljubičaste. Iz tog razloga, samo su bogataši i kraljevske porodice mogle da priušte sebi ovu stvari u ljubičastoj boji.

Takođe, ljubičasta je nerijetko predstavljala duhovnost i svetost jer su drevni vladaoci koji su je nosili bili smatrani za božanstva ili Božije izaslanike na zemlji.

Međutim, ponekad je ova boja bila skupa čak i za one najbogatije. Romanski vladalac Aurelijan, koji je vladao u trećem vijeku, nije dozvoljavao svojoj ženi da kupuje šalove i ogrtače bojene ljubičastom bojom jer ga je to zadovoljstvo koštalo tri puta njegove težine u zlatu!

Po nekim računicama, 350 grama ljubičaste boje koštalo je kao tri gomile zlata, što bi danas bilo približno cifri od 56.000 dolara. Čak ni najbogatije zemlje nisu mogle da priušte da imaju ovu boju na zastavi.

Dostupnost ljubičaste počela je oko 1856. godine, kada je osamnaestogodišnji engleski hemičar Vilijam Henri Prkin slučajno napravio sintetičku ljubičastu boju dok je pokušavao da napravi lijek za malariju.

Od tog trenutka je krenula masovna proizvodnja ljubičaste tkanine i oni kraljevske krvi više nisu vrednovali ovu boju. Iz tog razloga, danas se može naći na nekim od zastava nastalih tek nakon 1900-ih godina.

(cdm.me)

  • 18:55 Marketing

    Blok ekonomsko-propagandnog programa.

  • 19:00 ATV Vijesti

    Centalna informativna emisija ATV-a u kojoj donosimo pregled najvažnijih informacija i događaja iz zemlje, regiona i svijeta tačno u 19 časova.

  • 19:40 Marketing

    Blok ekonomsko-propagandnog programa.

  • 19:42 Sport

    Pregled najvažnijih dnevnih sportskih dešavanja i informacija iz zemlje, regiona i svijeta.

  • 19:49 Marketing

    Blok ekonomsko-propagandnog programa.

  • 19:50 Vremenska prognoza

    Pregled vremenskih i biometeoroloških prilika u zemlji i regionu.