Privrednici iz prijedorske regije i Unsko-sanskog kantona traže podršku Savjeta ministara za prekategorizaciju graničog prelaza u Novom Gradu, zaključeno je danas na sastanku predstavnika područne Privredne komore Banjaluka, Privredne komore Unsko-sanskog kantona, načelnika opština Novi Grad i Dvor u Hrvatskoj.
Sastanak je održan u Novom Gradu, a predsjednik područne Privredne komore Banjaluka Goran Račić rekao je da prekategorizacija graničnog prelaza nije samo problem opštine Novi Grad, već regionalno pitanje.
"U situaciji kad se regije povezuju i povlače sredstva za zajedničke projekte, mi nismo imali adekvatnu podršku institucija. Privredna komora, na inicijativu privrednika prijedorske regije, potencira ovo pitanje tri godine, dobili smo podršku privrednih komora Unsko-sanskog kantona i Sisačko-moslavačke županije", rekao je on.
Račić je naveo da od ukidanja transporta robe na graničnom prelazu u Novom Gradu, od ulaska Hravatske u EU, štetu trpe privrednici s obje strane rijeke Une.
"U ovoj regiji gravitira oko 150 izvozno orijentisanih kompanija koje imaju godišnje obim spoljnotrgovinske razmjene oko 800 miliona KM. Dio kompanija je odustao od izvoza jer se povećanje troškova nije uklapalo u ekonomske kalkulacije. Svake godine štete su veće", upozorio je Račić.
On kaže da bi rast industrijske proizvodnje u ovoj regiji bio znatno veći u odnosu na postojeće trendove ukoliko bi bio dozvoljen promet roba na graničnom prelazu u Novom Gradu.
Vršilac dužnosti predsjednika Privredne komore Unsko-sanskog kantona Nihad Šušnjar kaže da privrednici podržavaju inicijativu Privredne komore Republike Srpske.
"Brojni privrednici u Unsko-sanskom kantonu imaju interes da se za promet roba otvori granični prelaz u Novom Gradu. Neki od tih privrednika imaju poslovne jedinice u Novom Gradu i imaju kolateralnu štetu jer moraju da koriste druge prelaze", rekao je on.
Načelnik opštine Novi Grad Miroslav Drljača smatra da su otklonjeni svi tehnički nedostaci koji su navedeni kao uslov za prekategorizaciju graničnog prelaza.
"U proteklih godinu i po dana otklonili smo sve tehničke nedostatke, obavljeno je ispitivanje kvaliteta nosivosti mosta na graničnom prelazu i postavljen novi asfaltni sloj na kolovozu na mostu. Sad očekujemo da BiH i Hrvatska ozbiljno shvate ovo pitanje i daju zeleno svjetlo za otvaranje prelaza. Smatramo da je to veoma važno pitanje za privrednike iz ove regije", rekao je Drljača.
On kaže da korštenje drugih prelaza privrednike košta dodatnih 150-200 evra po jednom kamionu, ali da osim finansijskih problema imaju i dodatno trošenje vremena prilikom obrade dokumentacije na drugim prelazima.
"Mislimo da bi otvaranje prelaza u Novom Gradu rasteretilo postojeće prelaze. Mi smo u proteklom periodu imali razgovore sa više potencijalnih investitora koji su zainteresovani za ulaganja, ali prvo pitanje je granični prelaz", rekao je Drljača.
Načelnik opštine Dvor u Hrvatskoj Nikola Arbutina kaže da u avgustu počinju radovi na graničnom prelazu na hrvatskoj strani u Matijevićima, u okviru pocedure prilagođavanja uslovima Šengena.
"Radovi su trebali da počnu u 1. marta, opština Dvor i Sisačko-moslavačka županija uputili su dopis Ministarstvu finansija i Carinskoj upravi, da ih upoznamo o inicijativi za prekategorizaciju. Nadamo se da su uzeli u obzir naše informacije i da su prilagodili tehničku dokumentaciju uslovima teretnog saobraćaja", rekao je Arbutina.
Prema njegovim riječima, opština Dvor i Sisačko-moslavačka županija nisu dobili bilo kakve informaciju da li su uvaženi ovi prijedlozi.
Informacija o zatvaranju graničnog prelaza Dvor od 31. jula objavljena je na internet stranici Hrvatskog auto-kluba. Granični prelaz će, kako je navedeno, u vrijeme trajanja radova biti zatvoren za saobraćaj, ali ne i za pješake, a predviđeno je da radovi traju šest mjeseci.