Izvor:
Mondo.ba
12.02.2025
07:37
Ukoliko iznajmljujete kuću ili stan, sigurno ste se sreli sa dilemom da li je neki kvar vaša ili odgovornost “gazde”. U Republici Srpskoj, izdavanje stanova regulisano je Zakonom o stvarnim pravima Republike Srpske. Ovaj zakon definiše prava i obaveze vlasnika i zakupaca nepokretnosti, uključujući stanove. Prema odredbama ovog zakona, vlasnik stana ima pravo da svoj stan izda u zakup pod uslovima koji su u skladu sa važećim propisima.
Уговор о закупу стана представља основни документ који дефинише однос између закуподавца (власника стана) и закупца. Уобичајено је да се обавезе расподијеле овако:
Крупне поправке - кварови на инсталацијама (струја, вода, гријање), санација оштећења која нису настала кривицом закупца.
Структурне проблеме - кров, зидови, прозори, врата ако су дотрајали.
Замјену уређаја који су били дио стана при закупу (ако није другачије договорено).
Ситне поправке - замјена сијалица, поправка славина, чишћење одвода.
Одржавање хигијене стана и спречавање оштећења.
Поправку штете коју је сам проузроковао.
Поправку штете коју је сам проузроковао.
Могући договори: Уговорне стране могу другачије договорити расподјелу трошкова и то прецизно навести у уговору. Ако у уговору ништа не пише, примјењују се законске одредбе.
- Бојлер је био у стану при закупу и покварио се због старости или техничког квара (без кривице закупца).
- Квар је настао због дотрајалости инсталација или проблема у згради.
Уговор о закупу јасно наводи да је власник одговоран за велике поправке.
- Квар је настао његовом непажњом (нпр. није одржавао бојлер, није га празнио зими, физички га је оштетио).
Уговором је предвиђено да закупац сноси трошкове мањих и средњих поправки. Бојлер је нов и покварен неадекватним коришћењем (нпр. прегријавање, неправилно руковање).
Ако уговор не наводи ко сноси трошкове, примјењују се општа правила Закона о облигационим односима Републике Српске, гдје веће кварове обично покрива власник, осим ако закупац није крив за квар. Прво контактирати власника и пријавити квар. Ако нема договора, може се консултовати правник или удружење за заштиту потрошача.
Najnovije
Najčitanije
Trenutno na programu