Utiče na performanse i troškove

Zašto je važno da se avioni redovno peru

  • Izvor: Agencije
  • 29.09.2024. 12:46

Redovno pranje aviona nije samo pitanje estetike već i važan faktor za bezbjednost, performanse i ekonomičnost.

Avioni, poput automobila, skupljaju prljavštinu, insekte pa i tragove od udara ptica tokom letova. Održavanje čistoće spoljašnjosti aviona ne samo da njihov izgled čini ljepšim, već ima i značajan uticaj na aerodinamičke performanse i operativne troškove.

Еstetika i imidž avio-kompanije

Jedan od razloga za redovno pranje aviona jeste njihova estetika. Avio-kompanije žele da njihovi avioni izgledaju besprijekorno, a sjajni, čisti trupovi ostavljaju snažan utisak na putnike.

Dvije djevojke poginule u teškoj saobraćajci, još troje povrijeđenih

Dvije djevojke poginule u teškoj saobraćajci, još troje povrijeđenih

Niko ne želi da se ukrca u avion koji izgleda zapušteno, posebno ako je vidljivo da su se na trupu nakupile prljavština ili tragovi udara ptica (poznatiji kao "skykill").

Prevencija korozije

Međutim, estetski izgled nije jedini razlog zašto avioni moraju biti čisti. Redovno čišćenje aviona smanjuje rizik od korozije. Prljavština, vlaga, kiselina iz kiše i atmosferske uslove mogu oštetiti boju i ubrzati propadanje oplate aviona.


Povremeni udari kamenčića, grana ili ptica mogu oštetiti boju i izložiti metal, što vodi ka pojavi rđe. Prema jednom izvještaju iz 2021. godine, korozija je koštala komercijalnu avijaciju 5,67 milijardi dolara samo u 2018. godini, dok je američko Ministarstvo odbrane na borbu protiv korozije godišnje trošilo više od 20 milijardi dolara.

Aerodinamička efikasnost i ušteda goriva

Jedan od najvažnijih razloga za redovno pranje aviona jeste smanjenje otpora vazduha. Nakupljena prljavština na površini aviona povećava otpor, što rezultira većom potrošnjom goriva. Čak i mali sloj prljavštine može značajno povećati aerodinamički otpor. Na primjer, prema riječima Dejva Andersona, inženjera za letne operacije u Boingu, povećanje otpora od samo jedan odsto na Boingu 737 dovodi do potrošnje dodatnih 14.979 galona goriva godišnje, što kompaniju košta dodatnih 23.000 dolara po avionu. S obzirom na to da širom svijeta leti oko 25.000 komercijalnih aviona, od kojih je oko 4.200 Boing 737, troškovi postaju izuzetno visoki.

Ubijen još jedan komandant Hezbolaha

Ubijen još jedan komandant Hezbolaha

Prema podacima iz 2022. godine, gorivo je činilo skoro 30 odsto ukupnih operativnih troškova avio-kompanija, što dodatno naglašava značaj ušteda koje mogu proizaći iz redovnog čišćenja aviona.

Različite metode pranja

Avio-kompanije koriste različite metode za pranje aviona. Neke koriste mlazove pod visokim pritiskom sa specijalnim deterdžentima, dok druge koriste metode suvog pranja, gdje se specijalni agensi nanose a potom brišu. Еmirates koristi ovu tehniku suvog pranja i procjenjuje da tako štedi čak 3,1 milion galona vode godišnje. Neki avio-kompanije imaju ogromne automatske praonice, slične onima za automobile, koje mogu oprati avion za samo 30 minuta.


Dakle, osim ekonomske koristi, redovno pranje aviona pomaže i u očuvanju njihove spoljašnje estetike, što utiče na pozitivnu percepciju brenda i bezbjednosti putnika. Na duže staze, pravilno održavanje, uključujući redovno pranje, produžava radni vijek aviona i smanjuje potrebu za skupim popravkama izazvanim korozijom, piše Aero.rs.

Pratite nas i putem Vibera

Tagovi: