03.09.2025
17:18
Komentari:
0Kina je započela ambiciozni infrastrukturni projekat kojim želi stvoriti kopnenu alternativu Sueckom kanalu.
Radi se o željezničkom koridoru koji povezuje unutrašnjost Kine s evropskim tržištem, zaobilazeći ključne pomorske rute i geopolitičke rizike.
Centar projekta nalazi se u Čongkingu, megapolisu sa preko 30 miliona stanovnika, koji se ubrzano razvija u globalno industrijsko i logističko čvorište. Ovaj grad već proizvodi oko trećinu svjetskih laptopova i četvrtinu kineskih automobila, što ga čini idealnom polaznom tačkom za brzi transport robe prema Evropi.
Ekonomija
Stvara se najveća zona slobodne trgovine na svijetu
Nova željeznička ruta omogućava da teret iz jugoistočne Azije stigne u Čongkinga za samo pet dana, dok se iz Kine do evropskih tržišta isporuke mogu obaviti za manje od dvije sedmice. To znači uštedu od 10 do 20 dana u poređenju sa tradicionalnim brodskim putem preko Sueckog kanala.
Glavni cilj Pekinga je smanjenje zavisnosti od pomorskih puteva koji prolaze kroz strateške tačke poput Sueckog kanala, Hormuškog moreuza i Malakanskog prolaza, nad kojima Zapad ima značajnu kontrolu. Posljednjih godina globalni lanci snabdijevanja suočeni su sa nizom kriza – od pandemije i trgovinskog rata SAD–Kina, do rata u Ukrajini i napetosti u Južnom kineskom moru.
U tom kontekstu, “kopneni Suecki kanal” predstavlja strateški potez kojim Kina diversifikuje transportne pravce i štiti svoje industrijske kapacitete od mogućih blokada.
Ovaj projekat dio je šire kineske inicijative „Pojas i put“ (Belt and Road Initiative). Pored njega, Kina razvija i takozvani „Srednji koridor“, kopnenu rutu koja preko Kazahstana i Kaspijskog mora vodi do Evrope, zaobilazeći Rusiju. Ipak, taj koridor još uvijek ima izazove vezane za carine, troškove i nedostatak savremene infrastrukture.
Zapadni analitičari smatraju da će nova željeznička ruta dodatno ojačati kineski uticaj u Evroaziji i pružiti Pekingu političku polugu u odnosima sa Evropom. Evropske kompanije, s druge strane, dobijaju bržu i pouzdaniju opciju za transport robe, što bi moglo smanjiti zavisnost od pomorskih isporuka.
Iako je projekat obećavajući, stručnjaci upozoravaju na niz izazova:
Carinske barijere između različitih država kroz koje prolazi željeznica,
Finansijska održivost nakon smanjenja državnih subvencija za transport,
Potreba za tehničkim standardizovanjem pruga i logističkih sistema.
“Kopneni Suecki kanal” mogao bi da promijeni globalnu trgovinu, slično kao što je pravi Suecki kanal to učinio u 19. vijeku. Ako projekat uspije, Evropa će dobiti brži i sigurniji transportni koridor, dok će Kina dodatno učvrstiti svoju poziciju ekonomske supersile.
Za sada, svijet pažljivo prati razvoj događaja, svjesni da svaki novi kilometar pruge u srcu Kine ima potencijal da preoblikuje globalne trgovačke tokove, prenosi Biznisinfo.
Srbija
1 mj
0Svijet
1 mj
0Svijet
1 mj
0Svijet
1 mj
0Najnovije
Najčitanije
22
46
22
45
22
39
22
31
22
23
Trenutno na programu