Milion putnika prevezao je Šveđanin Tomas Salve, koji je punih 13 godina radio kao kao pilot sa lažnom dozvolom!
U aviosaobraćaju se i danas prepričava njegova priča. Bio je kopilot, pa kapetan, a nikada niko nije posumnjao u njebove letačke sposobnosti.
Holandski zvaničnici su, najzad, te 2010. godine uhapsili Salmea, švedskog "pilota" koji je upravljao putničkim avionima punih 13 godina koristeći lažnu dozvolu, saopštila je tada policija!
Poslije dojave koju su uputile švedske vlasti, holandska policija privela ga je na amsterdamskom aerodromu Šipol, dok se pripremao da poleti za Ankaru avionom "boing 737" sa 101 putnikom, navodi se u policijskom saopštenju!
Salme je ranije posjedovao dozvolu samo za upravljanje manjim avionima, ali mu je i ona istekla. Tada je zadržan u pritvoru.
Tomas je 13 godina letio sa putnicima bez pilotske dozvole. Sve je prevario. Aviokompanije, kolege, porodice i prijatelje.
Šveđanin Tomas Salme kasnije je sve priznao u jednom intervjuu. Najprije je rekao šta se dogodilo kad je došao na razgovor u kompaniju.
"Izrekao sam riječi molitve i onda niko ne bi pažljivije provjeravao moj papir“, kaže.
Progovorio je za medije, dvije godine poslije njegovog hapšenja na aerodromu Šiphol u Amsterdamu. Pošto je policija ušla u kokpit, Salme je morao da ostavi svoju uniformu i putnike - zauvijek.
Bez ikakvog formalnog obrazovanja, Tomas je ostavio 10.000 sati leta iza sebe, prevezao milion putnika sa oko 3.500 polijetanja i slijetanja. Zahvaljujući velikim ustima, lažnom sertifikatu i velikom dijelu sreće i vještine.
Da je neko samo okrenuo telefon Odbora za transport u Švedskoj, sve bi bilo drugačije.
U nekim prilikama je tražio dodatne informacije, ali je Tomas uvijek uspijevao da dođe do bilo kakvog objašnjenja, driblinga i zavaravanja. I sam je bio iznenađen što je prošao.
Sertifikat je sam napravio. Bio je jednostavan, nije imao markice, a papir nije bio čak ni kaširan. Ali prema Tomasu, to su bile "prave stvari“.
"Scenario prema kom sam razgovarao sa nadležnima bio je različit, u zavisnosti od toga koje je vazduhoplovni organ zemlje izdao. Letio sam kao bog!“, kaže Tomas samouvjereno, smijući se.
San o životu u vazduhu počeo je rano za Tomasa. Tata Heiki je bio nadaren fotograf amater, a Tomas je bio njegov učenik. Češće su izlazili na aerodrom Arlanda da fotografišu.
"Volio sam sve što se tiče vazduha. Tutnjava mlaznih motora, miris mlaznog goriva donijeli su želju za otkrivanjem svijeta i tada sam odlučio da postanem pilot“, rekao je Tomas.
Odrastanje u predgrađu Stokholma Jordbro bilo je mnogo o fudbalu, prijateljima i devojkama. Škola je bila tako-tako, motivacija je izostala, ali su se u Tomasa uključili termini iz avijacije, radio i meteorološka terminologija da bi mogao da spava. Uz pomoć Majkrosoftovog programa simulatora letenja na računaru, rano je naučio pravila civilnog vazdušnog saobraćaja i da leti sa udaljenosti A do B.