Donedavno smo o električnim automobilima čitali tekstove, isforsirane bajke, izvorno pripremljene od strane proizvođača, a u kojima su vozila iz ovog segmenta opisivana raznim poluistinitim kovanicama. Kao i obično, poluistine su opasnije od direktne laži, a sada je izgleda, u praktičnom životu pošteniji izraz počeo da demonstrira BMW, i to prilikom izrade prezentacije novog baterijskog krosovera BMW iX.
Da se vratimo na čas još malo u prošlost koja će, nadamo se tu i ostati nadalje. Naime, za električna vozila su se koristili termini “čisti automobili”, “ugljenično neutralni”, “s nultom emisijom”… Mnogi kupci i potencijalni kupci se nisu nešto ni udubljivali u floskule već su ih uzimali zdravo za gotovo vjerujući da korišćenje ovih četvorotočkša nije ni od kakvog uticaja na zdravlje planete. Svi mi koji volimo ovu industriju znamo da je to daleko od istine.
Kako bilo, ovdje se radi o opasnoj manipulaciji u komunikacionoj strategiji. Sjetimo se samo poznatog engleskog prezentera koji je objašnjavao kako izduvni gasovi iz sportskog Porschea 911 Turbo, u veoma zagađenom gradu, budu čistiji od vazduha koji “ova ljuta mašina usisa”. U osnovi, on je kazao da je Porsche pokretan prečišćavač vazduha u urbanim džunglama, što jeste tačno, ali samo dijelom.
U veoma zagađenim gradovima, gdje je kvalitet vazduha katastrofalan, sistemi za prečišćavanje izduvnih gasova na vozilima, posebno trostepeni katalizator i filter za prečišćavanje izduvnih čestica, čine da se određeni zagađivači iz auspuha zadrže u sistemu. Najbolji primjer je ugljen-monoksid. Ali, s ugljen-dioksidom, priča je suprotna, i njega nije moguće zadržati. Konvencionalni automobili tu samo pogoršavaju stvar, a o sveukupnom uticaju na planetu, uključujući i samu proizvodnju automobila, kao i eksploataciju i preradu nafte, da i ne govorimo.
I tako evo dođosmo do naslova. Dakle, neki proizvođači započinju tradiciju poštenog obraćanja publici. Tako je BMW u svojim materijalima za novinare naveo da je električni SUV “prvi električni krosover osmišljen da pruži vozačko zadovoljstvo bez posljedičnih lokalnih emisija”.
Sigurni smo da ste već primijetili i podebljali u mozgu riječi “lokalne emisije”. BMW je vjerovatno prvi koji je jasno naznačio da električni automobili nisu oni s nultom emisijom, već da su oni predstavnici tehnologije koja obezbjeđuje izostanak emisija na “licu mjesta”, odnosno na lokaciji na kojoj se koriste. Opet, i ovo treba shvatiti uslovno jer i baterijska vozila uzrokuju štetu po okruženje po osnovu habanja guma i (doduše znatno manje od konvencionalnih) i po osnovu trošenja kočnih pločica i diskova.
Sve u svemu, lijepo bi bilo da se uzdržimo od oslovljavanja električnih automobila kao čistih vozila. Čistija od konvencionalnih sigurno jesu, ali da su “čista, zelena i šta sve ne”, to svakako nisu.
AutoRepublika