Zastava 101, popularni "Stojadin", prije dva dana proslavio je 50. rođendan
U Beograd je stigao 16. aprila 1971. godine, a predstavjen je na Sajmu automobila, podsjetio je portal AutoRepublika.
Predserijska proizvodnja je počela 16. novembra iste godine, dok su prvi primjerci sklopljeni kao rezultat masovno organizovane proizvodnje, a sišli su s proizvodne trake 25. aprila 1972. godine.
Proširenje fabrike je kasnilo, pa su u one rane primjerke ugrađivani Fijatovi motori i to ne samo iz Italije već i oni koje je Fiat proizvodio u Argentini i Kolumbiji.
"Stojadin" se proizvodio sve do 21. novembra 2008. i u tom periodu je iz kragujevačke fabrike izašlo 1.045.458 automobila, što ga čini najprodavanijim modelom Zastave u istoriji.
Ova marka automobile je najviše kupaca imala 1979. godine kada je isporučeno 88.918 vozila, ali je njegova popularnost naglo opala kada je debitovao Yugo.
Primjera radi, prvih milion vozila je prodato do 1991. godine, što govori o tome da je tokom posljednjih 18 godina proizvodnje tek nešto više od 45 hiljada kupaca izabralo "Stojadina".
Tokom 38-godišnje proizvodnje malo se izmijenio, posebno s dizajnerske strane i to se desilo, recimo, kad su se pojavili kockasti farovi i plastični branici.
Takođe, postojale su verzije sa troje i petoro vrata, kao i one s nekoliko paketa opreme, a najpoznatija je modifikacija sa 1,3-litarskim motorom koji je imao 73 konjske snage.
Pored svima poznate oznake Zastava 101, "Stojadin" se prodavao i kao Yugo Skala 55/65 i Zastava/Yugo 311/511.
Izvozio se i u Njemačku, Francusku i Velike Britaniju, a mogao se vidjeti i na putevima država istočnog bloka.