Од када постоји интернет, постоје и интернет преваре. И што је интернет више улазио о наше животе, то је број превара и превараната растао, а оне постајале све софистицираније и сложеније.
Британски "Гардијан" је саставио листу најчешћих превара на интернету и приједлога како да их избјегнете.
1. Лажни сајтови за продају
Након што је, 93 године стар, британски ланац супермаркета Вилко у августу објавио да потпуно обуставља пословање и затвара своје радње, то је дало прилику криминалцима.
Само неколико дана од званичне објаве компаније, на интернету се појавило десетак лажних сајтова који су тврдили да распродају непродату Вилкову робу са попустом, дизајнирану да изгледа као оригинал. То је, само у авгусуту, довело до више од 5.000 жалби купаца, који су у просјеку изгубили 37 фунти.
Како избјећи: Добро провјерите адресу сајта, односно линк на који сте кликнули и размислите два пута уколико вам изгледа сумњиво.
Лажни сајтови за куповину обично купцима дају само неколико минута да обаве куповину, док прави сајтови продајних ланаца то не чине.
2. Порука од рођака
Добили сте поруку у којој вам близак рођак тврди да је изгубио/ла свој и да вам пише са телефона који је позајмио од друга или другарице.
У неком тренутку вам саопштава да му/јој је потребна помоћ и да мора нешто да плати, због чега затражи од вас пребацивање одређене суме новца на свој рачун. Наравно, то је рачун преваранта, па се парама губи сваки траг.
Како избјећи: Никада никоме не уплаћујете ништа док нисте директно причали са "рођаком" који вам је тражио трансфер новца, колико год он инсистирао да му је трансфер новца ургентан.
3. Погрешна достава
Стигла вам је порука или имејл који вас обавјештава да је курир покушао да вам достави пакет за који мора да се плати достава или да се одреди нови термин. У поруци је и линк до сајта путем кога то може да се обави или да се даунлоадује апликација за ту намјену.
Некада покушавају да вас натјерају да инсталирате апликацију која садржи спајвер и који сакупља податке и лозинке, које преваранти могу послије да користе. А некада и директно траже сасвим довољно података да је то сасвим довољно за пријаву. У неком тренутку могу вам затражити да пребаците новац на нови рачун – због безбједности.
Како избјећи: Добро погледајте УРЛ и провјерите да ли је прави – обично, готово увијек постоји нешто што га одаје. Не даунладујте никакве апликације.
Ако заиста очекујете пакет, информације о пошиљци тражите директно на сајту продавца или курирске службе која врши доставу. А ако не очекујете никакву пошиљку – најбоље је да игноришете поруку.
4. Превара са продајом аутомобила
Преваранти постављају огласе на сајтовима за продају аутомобила, али за продају са плацева које не постоје, чекајући да им се јави заинтересовани купац.
За ову врсту преваре је карактеристично то да ће "продавци" смишљати разлоге због који не можете да видите аутомобил, али ће вас истовремено пожуривати да им платите депозит, а некада и цијели износ. А чим добију било какву уплату, нестају без трага.
Како избјећи: Не уплаћујте никоме ништа док не видите аутомобил.
5. Студенти "краве музаре"
У вријеме почетка школске године студенти често постају "краве музаре". Ријеч је о врсти преваре код које жртва оставља своје банковне податке преварантима, привучена могућношћу добре зараде, које оне затим користе у операцијама прања новца.
Као што обучно бива, људе привуку обећања о брзој и доброј заради и луксузним поклонима.
Како избјећи: Преваранти често своје жртве "пецају" преко лажних профила на друштвеним мрежама, путем који им пружају шансу за добру, брзу и једноставну зараду.
Зато увијек будите опрезни и не вјерујте олако људима који вам преко друштвених мрежа нуде могућност зараде која звучи превише добро да би била истините.
Поготово уколико то подразумијева одређени проток новца преко вашег рачуна.
У крајњем случају, могли бисте да завршите и са кривичном пријавом.