Захваљујући успјешном спуштању свемирске летјелице "Одисеј“ на површину Мјесеца, најскупљи живи умјетник на свијету, сада је зарадио нови суперлатив свемирског доба - његова креација је сада прво "ауторизовано“ умјетничко дјело на Мјесецу.
Замјењујући галеријски простор за провидну кутију у свемиру, амерички умјетник Џеф Кунс израдио је нову серију скулптура, названу Мјесечеве фазе, која је одлетјела у свемир са летјелицом "Одисеј“ (такође познатом и као "Оди“ или ИМ-1).
Лендер "Одисеј“ компаније "Интуитив машинз“ са сједиштем у Хјустону, који је на пут кренуо "Спејс Ексовом“ ракетом "Фалкон 9“ слетио је на површину Мјесеца и постао прва летјелица приватне компаније на Земљином сателиту и прва америчка летјелица на Мјесецу још од краја "Аполо“ програма прије пола вијека.
У објави на свом профилу на Инстаграму убрзо након што је "Одисеј“ слетио, Кунс је описао слијетање на Мјесец као "запањујуће достигнуће“ и рекао да је "тако почаствован“ што је био дио ове мисије. У ранијој објави, описао је лансирање као „спектакуларан догађај“.
Шта је Кунс излажио на усамљеној мјесечевој површини? У кутији причвршћеној на лендер се налазе 125 малих скулптура Мјесеца, пречника око два центиметра. Назване Мјесечеве фазе, оне показују 62 фазе Мјесеца гледано са Земље, 62 фазе видљиве са других тачака из свемира и једно помрачење Мјесеца.
На свакој од скулптура је исписано име неке значајне личности у људској историји, укључујући Аристотела, Дејвида Боувија, Леонарда да Винчија, Гандија, Били Холидеј, Габријела Гарсије Маркеса, Ендија Ворхола и Вирџинију Вулф и других.
Кунс је "инспирацију црпио из Мјесеца као симбола радозналости и одлучности“, наводи се у изјави из његове галерије, Пејс.
"Пун наде и трансцендентан, његов нови пројекат нуди гледаоцима осјећај перспективе о њиховом мјесту у огромном универзуму, подстичући дубоко размишљање и контемплацију“, навели су.
Али како би задовољио и овоземаљско умјетничко тржиште, постоји и комерцијална варијанта Кунсовог пројекта. Пејс Версо (Pace Verso) НФТ крило Пејса, такође нуди НФТ-ове сваке скулптуре. Уједно Кунс је произвео веће, идентичне скулптуре његових Мјесечевих фаза које би остале на Земљи. Пречника 40 центиментара ове скулптуре ће бити направљена од истог рефлектујућег нерђајућег челика као и његова најскупља скулптура Зец од 91,1 милиона долара, а у свакој ће се наћи дијамант, сафир или рубин који ће обиљежити "Одисејево“ мјесто слијетања.
Ипак Кунсове Мјесечеве фазе нису једини умјетнички предмети који су спуштени на површину Мјесеца. Године 1971., чланови посаде "Апола 15“ оставили су алуминијумску спомен плочу за 14 астронаута и космонаута који су умрли у служби и скулптуру белгијског умјетника Пола Ван Хоејдонка.
Такође се дуго вјеровало да је шест познатих умјетника - Енди Ворхол, Роберт Раушенберг, Џон Чемберлен, Клас Олденбург, Форест Мајерс и Дејвид Новрос - тајно послало заједничко умјетничко дјело на "Аполу 12“ двије године раније. Њихов заједнички комад, Музеј Мјесеца, је сићушна керамичка плочица исцртана цртежима сваког умјетника, и наводно је остала причвршћена за дио ноге лунарног модула до данас.
Ипак, "Одисеј“ је затворио једно поглавље у свемирској трци умјетника - између Кунса и уметника из Дубаија, Саше Џафрија. Прошлог мјесеца, Џафријево „ауторизовано“ умјетничко дјело требало је да буде на Мјесецу, али његов ласерски урезан комад под називом "Устајемо заједно са свјетлошћу Мјесеца“ нестало је у експлозији лендера "Перегрин“.