Добро је позната чињеница да Дјед Мраз носи црвено због кока-коле. Или можда не? Како се Нова година брзо приближава, весело, округло лице Дјед Мраз почиње да се појављује свуда.
Познато је да је он редовно главни лик у кока-колиним празничним рекламама већ готово 100 година.
Кока-кола се некада сматрала пићем које се конзумира само љети, па је маркетиншки тим компаније одлучио да креира празничну рекламу са Дједом Мразом у црвеној одјећи, која би одговарала црвеној етикети кока-коле. Хедон Сандблом био је умјетник тог дизајна. Од тада, многи људи претпостављају да Дјед Мраз носи црвену одjећу управо због кока-коле. Ипак, постоје други разлози.
На пријмер, сматра се да је Дјед Мраз инспирисан Светим Николом, чија је гробница, према археолозима, недавно откривена у древном граду Мири. Видео снимци на којима стручњаци анализирају гробницу брзо су постали вирални, јер су користили штап у облику божићног штапића да би мјерили кречњачки саркофаг.
Свети Никола био је хришћански бискуп из 4. вијека, за којег се каже да је поклањао сиромашнима док је носио црвену одјећу. Повезујући црвену боју с хришћанством, црвена симболизује крв Христовог распећа. Осим утицаја Светог Николе, прије кока-коле, Харпер'с Викли магазин и један од његових сарадника, Томас Наст, играли су кључну улогу.
Према ББЦ-ју, између 1863. и 1886. године, овај магазин је објавио многе Настове илустрације, а његове верзије Дједа Мраза биле су веома сличне ономе што данас препознајемо као Дједа Мраза.
– Из ових гравура развила се идеја о радионици Дједа Мраза и концепт писања писама њему – додаје ББЦ о Настовом утицају на модерну верзију Дједа Мраза.
Наст је такође нацртао свог Деда Мраза са великим, округлим стомаком, веома сличним веселом и дебељушкастом лику који и данас краси кока-колине рекламе. У основи, неколико фактора обликовало је нашег данашњег Дједа Мраза. Говорећи о томе, Том Гламон је раније изјавио за ББЦ:
“Дјед Мраз је еволутивна креација, под утицајем фолклора, легенди и религије. Он није настао у једном тренутку, потпуно формиран и обучен у црвено-бијело одијело. Тек крајем 19. вијека, слика коју данас препознајемо широм свијета постала је устаљена”.
Да ли је разлог кока-кола? Томас Наст? Или једноставно Свети Никола? Изгледа да никада нећемо са сигурношћу знати.