Музеј у Аустралији премјестио је Пикасове умјетничке радове у женски тоалет, што је једног посјетиоца навело да их тужи суду за дискриминацију зато што није могао да их види на изложби за коју је уредно платио карту.
Двије слике и цртеж Пабла Пикаса првобитно су представљени у инсталацији „Лејдис лонџ” америчке умјетнице и кустоскиње Кирше Кечеле у Музеју старе и нове умјетности у Тасманији (МОНА) – који је отворен у децембру 2020. – „за све и за све даме”.
Музеј је ову инсталацију означио као „изузетно раскошан простор” гдје жене могу да се препусте „декадентним грицкалицама, отменим капицама и другим дамским задовољствима” које служи мушки батлер док разгледају умјетничка дјела у соби обложеној зеленим сомотом.
Али Музеју је наређено да престане да забрањује улазак „особама које се не идентификују као даме“ након што је Тасманијски грађански и административни суд у априлу пресудио да је прекршен аустралијски закон из 1998. године о забрани дискриминације.
Кирше Кечеле је у изјави пред судом истакла да је ускраћивање мушкарцима да уђу у мистериозну собу заиста дио умјетности – дајући им осећај дискриминације и искључености које су многе жене искусиле кроз историју.
Пикасова дјела су сада изложена у новоизграђеном простору, са потпуно функционалним тоалетом названим „Женска соба“, који се налази у оквиру умјетничког простора, рекла је ауторка инсталације за Си-Ен-Ен.
„Док 'Лејдис лонџ' пролази кроз редизајн како би испунио захтјеве која су потребна за поновно отварање, ја сам мало преуређивала простор. Мислила сам да би неколико тоалета у музеју могло да се промијени“, додала је Кечеле. „Мало кубизма у кабинама."
Кечеле је у понедељак на Инстаграму објавила видео и слике измјештених радова и истакла да је родно одређен тоалет такође једна од првих иновација које је увео овај музеј.
Она је позвала „све даме“ да уживају у новој изложби.
„Лејдис лонџ“ затворен
„Никада раније нисмо имали женски тоалет у Мони, сви су били унисекс. Али онда је 'Лејдис лонџ' морао да буде затворен захваљујући тужби коју је покренуо мушкарац. И једноставно нисам знала шта да радим са свим тим Пикасовим делима…”, написала Кечеле у објави, која је иначе и супруга власника музеја, Дејвида Волша.
Џејсону Лоу, посетиоцу из Новог Јужног Велса, забрањен је улазак на изложбу „Лејдис лонџ“ 1. априла 2023. Ло, који је платио улазницу од 35 аустралијских долара (23 УСД), сматра да је доживио директну родну дискриминацију. Зато је поднио тужбу суду.
Након пресуде, Кечеле је рекла да ће оспорити пресуду у државном Врховном суду и понудила неколико могућности за оживљавање концепта „Лејдис лонџа“.
Једна од њених идеја је била и проналажење рупа у члану 27 Закона о забрани дискриминације који наводи изузетке када би дискриминација по основу пола била дозвољена. У међувремену, поставка је затворена како не би била доступна и мушкарцима.
Умјетница је предлагала још неколико потенцијалних начина да се поново отвори „Лејдис лонџ“ као црква, школа, тоалет и још много тога, што је објављено на веб-страници музеја.