Ustavni sud Republike Srpske utvrdio je danas da član Zakona o platama i naknadama sudija i javnih tužilaca u Srpskoj, kojim je propisano da se u osnovnu mjesečnu platu uračunava i naknada za topli obrok, nije u saglasnosti sa Ustavom Srpske, jer predstavlja izvor nesigurnosti u primjeni prava.
Ustavni sud smatra da je uračunavanjem naknade za topli obrok u neodređenom iznosu učinjena nejasnom struktura ličnih primanja iz radnog odnosa sudija, čime je ovo pitanje uređeno suprotno principu pravne sigurnosti, saopšteno je iz Ustavnog suda Republike Srpske.
Ocijenjeno je da uračunavanje naknade za topli obrok u iznos osnovne plate predstavlja posredno umanjenje ustavom garantovanih plata sudija, i to za neodređen iznos te naknade.
"Na ovaj način, stav je Ustavnog suda, zakonodavac je povrijedio finansijsku samostalnost sudija, čime je doveo u pitanje i ustavno jemstvo nezavisnog i samostalnog sudstva", navedeno je u saopštenju.
Na današnjoj sjednici utvrđeno je da nije u skladu sa Ustavom Srpske član Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju koji određuje da, ukoliko korisnik starosne ili invalidske penzije zaključi brak sa navršenih 65 godina, pravo na porodičnu penziju obezbjeđuje bračnom supružniku pod uslovom da je brak trajao najmanje dvije godine ili da imaju zajedničko dijete.
Ustavni sud smatra da se samo zbog godina života koje je umrli korisnik penzije imao u vrijeme zaključenja braka, njegov preživjeli bračni supružnik pri ostvarivanju prava na porodičnu penziju stavlja u nepovoljniji položaj u odnosu na bračnog supružnika koji je brak zaključio sa licem mlađim od 65 godina, a da pritom za takav različit tretman ne postoje ustavnopravno prihvatljivi razlozi.
Ustavni sud je danas donio i odluku kojom je utvrđeno da Odluke o primjeni odredaba Posebnog kolektivnog ugovora za zaposlene u organima uprave Republike Srpske iz 2020. i 2021. godine nisu u saglasnosti sa Ustavom Republike Srpske, Zakonom o Vladi Republike Srpske i Zakonom o radu.
Istom odlukom Ustavni sud je takođe utvrdio da Sporazum o produženju roka važenja Posebnog kolektivnog ugovora za zaposlene u organima uprave Republike Srpske nije u saglasnosti sa Ustavom Republike Srpske i Zakonom o radu.
“Osporene odluke, naime, nisu u funkciji izvršavanja bilo kojeg zakona, a Vlada, kao izvršni organ vlasti, prema ocjeni Ustavnog suda nije ovlašćena da uređuje primjenu osporenih opštih akata. Pored toga, prema Zakonu o radu, nakon isteka perioda na koji je zaključen kolektivni ugovor, isključivo strane potpisnice mogu svojim sporazumom, odnosno saglasnom izjavom volje, regulisati pitanje produženja njegovog važenja, pa time i primjene tog akta”, saopšteno je iz Ustavnog suda.