Од најављиване саобраћајне револуције, данас имамо колапс на бањалучким транзитима, рекао је Никола Ћопић, вјештак саобраћајне струке, гостујући у "Недјељним вијестима са Предрагом Ћурковићем".
Како каже, саобраћајна револуција је "појела своју дјецу".
- Као што сам најављивао прије годину дана, данас то само могу да поновим. Када радите интервенције без неког плана, без адекватних студија, када обећавате грађанима да ћете измјеном режима саобраћаја једном кружном раскрсницом растеретити саобраћај 90 хиљада регистрованих возила, а прије тога нисте ријешили кључне инфраструктурне пројекте, направили попречне везе, прије свега мислим на мост у Доцу, дефинитивно да је 'саобраћајна револуција' појела своју дјецу - рекао је Ћопић.
Транспортни модел пријеко потребан
Ћопић истиче да Бањалука вапи за транспортним моделом који је могао бити урађен већ у првој години мандата актуелне власти.
- У саобраћају увијек постоји рјешење. Та рјешења нису увијек једноставна и нису увијек јефтина, али постоје и морају се радити на основу адекватних студија. Не студија које ће обухватити један или два пјешачка прелаза или улице. Бањалука вапи за једним транспортним моделом који је могао бити урађен у првој години мандата актуелне власти. Када бисмо урадили планове темпирања, када бисмо видјели какви су нам пјешачи токови, какве су нам потребе за бициклистичким саобраћајем, степеном коришћења јавног превоза, када бисмо урадили анкете домаћинства и добили "ориџин дестинејшн" матрице, када бисмо знали гдје наши грађани иду, које су то зоне привлачења, када бисмо све то симулирали у софтверима који служе за то, да бисмо знали гдје су нам чепови, због чега настају чепови, зашто су саобраћајне гужве и шта то треба да урадимо, како бисмо исте ријешили. Када радимо ад-хок рјешења онда добијемо ово што данас имамо - наглашава Ћопић.
Журба доноси лоша рјешења
Све је, како каже Ћопић, урађено преко ноћи.
- Ништа се не може урадити преко ноћи, а овдје је све рађено преко ноћи. Па најбољи показатељ тога је сама чињеница да су прве кише сапрале боју на бициклистичким тракама. Журимо да радимо, налазимо лоша рјешења, па се онда чудимо зашто је то запело, а константно понављамо, дај да се стримо још 15 до 20 дана, али ево, годину дана након тога, до посла се иде 45 минута и оваквим темпом, то ће бити сат времена, а не онолико колико треба - јасан је Ћопић.
Транзити закрчени
Због саобраћајне "револуције", на транзитима у Бањалуци су настали колапси.
"Оно што сам најављивао када је ријеч о једносмјерном режиму саобраћаја је управо да неће моћи бити испуњени захтјеви за капацитетом, са непланским рјешењима доћи ћемо до тога да се саобраћај прелива лијево или десно и то данас видимо. На транзитима су колапси. Транзитни путеви, који би требали да служе за даљинска путовања ван града, претворени су у улице и насеља са великим бројем прикључака, смањене су оперативне брзине, на транзитима имамо ограничење брзине до 40, стационарне радаре..." каже Ћопић.
Како наводи, умјесто путева који би требали да измјесте теретни програм ван града, ми сада имао још двије улице у насељу, а немамо нове попречне везе.
"Формирана су нова насеља попут онога у Ади, нису створене попречне везе и када сав тај саобраћај крене из новонасталих насеља у центар града, све стане. Додао бих да не треба бити толико скептичан и песимистичан у погледу рјешавања проблема. Сигурно да постоји начин да се проблем ријеши, али се мора слушати струка, морају се радити адекватне студије, мастер планови и морамо бити стрпљиви, јер, за ово што је урађено, биће потребно вријеме да се поправи", навео је Ћопић.
Све рађено без релевантних података
Студије су најбољи показатељ саобраћајних дешавања, што, када је у питању градска власт, је изостало.
"Било је најава да постоји 500 људи који бициклом у љетњем периоду одлазе на посао, а 300 њих у дневном. Али на основу којих података? Хватали смо се тада за бројаче путовања бициклом, па само рекли повећан је број бициклиста. Напротив, повећан је број путовања, али опет немамо студију која каже колики проценат од тих путовања није рекреативног типа. који проценат тих путовања је за одлазак и долазак на посао, што је и смисао неког плана урбане мобилности који је најављиван. Ја тај план нисам видио, као ни један други план који је презентован и најављен и управо, без адекватних података не можемо да причамо да смо нешто урадили", рекао је Ћопић.
Подсјећа и да је било приче како ће саобраћај бити растерећен, али да бисмо имали тачну информацију и да бисмо знали да је нешто растерећено, морали бисмо да избројимо саобраћај прије, у току извођења и након спровођења одређених интервенција, а ако немамо те податке, онда једноставно не знамо шта се дешава са саобраћајем
"Кроз студију јавног превоза, дефинисане су одређене мјере. Оно што могу да кажем је да, ако желите да растеретите саобраћај већим процентом коришћењем јавног превоза, тада дефинитивно не дајете бесплатан јавни превоз и не субвенционишете јавни превоз, ја против те мјере немам ништа, као против социјалне мјере и мјере помоћи пензионерима којима треба помоћ, али дајете субвенције категорији која возилима не иде сваки дан на посао. То не можемо да посматрамо као саобраћајна мјера, то је политичка и свакако социјална мјера, али не и саобраћајна", наводи он.
Паркинзи и гараже
Ако Бањалука нема паркинг мјеста и гараже, онда се не може дизати цијена паркирања.
"Ту смо слушали разне најаве. Не видим да је игдје паркинг гаража изграђена. Знам да је укинуто око 700 паркинг мјеста. Оно што је проблем и на шта будућа администрација треба да обрати пажњу, је тарифна политика. Ја сам причао да о поскупљењу паркинга можемо да причамо оног момента када ријешимо јавни превоз и алтернативне видове превоза, али ако немамо паркинг мјеста у центру града, ако немамо паркинг гараже на обадима града, онда не можемо да дижемо цијену паркирања. С друге стране, морамо да водимо рачуна, јер без обзира колико постоји потреба за паркинга, имамо паркинге гдје је сат времена двије марке и гдје не постоји могућност куповине карте за читав дан, без обзира колико постоји потреба, ти паркинзи нису пуни.", казао је Ћопић.
Додаје и да је веома популарна тема у овој изборној кампањи у Бањалуци и паркинг гаража.
"Велики проблем постоји са јавно-приватним партнерствима гдје морате да задовољите и потребе инвеститора и потребе грађана. Ја бих овим путем апеловао на све који планирају да спроводе овакве ствари у будућности, да добро размисле о тарифној политици, јер ако промаше тарифну политику, те инвестиције нису имале, гаражу не можете да направите испод 10 милиона, а ако вам зјапи празна, онда ништа нисте направили", каже Ћопић.
Од "саобраћајне револуције" имамо колапс на источном и западном транзиту
"Ја сам грађанин града Бањалука и мени сметају гужве. Школовао сам се за ово. У разговору са професорима, грађанима, инструкторима вожње, возачима такси превоза, добијам повратне информације. Покушавао сам да скренем пажњу да ће се овакве ствари десити. Након годину дана дошли смо до тога да не постоји паркинг рајд систем, да не постоји систем јавних гаража, степен коришћења јавног превоза не знамо да ли је повећан, али знамо да је повећан број саобраћајних незгода, да хоризонтална и вертикална сигнализација није урађена како би требало да буде урађена и шта имамо од саобраћајне револуције? Имамо колапс на источном и западном транзиту", закључио је Ћопић.