Психолошке игре

Непоштена пракса: Један натпис у трговинама има скривено значење

  • 03.01.2025. 16:42

Куповина на акцијама може донијети уштеду, али истовремено покреће вјечно питање квалитета производа који су снижени и колико су нам они стварно потребни, а затим и колико их купујемо само зато што су тог дана нешто јефтинији него иначе. 

Новогодишње распродаје су у току, цијене падају, стварају се велике гужве, а све с циљем да будемо максимално задовољни неким производом.

Често се у том лудилу сусрећемо с разним триковима трговаца, и то најчешће када су у питању производи на акцији. Како би продали што више својих производа, прибјегавају различитим облицима манипулације како би дошли до наших џепова.

Емотивна објава Александре Пријовић: Посвета посебној особи

Емотивна објава Александре Пријовић: Посвета посебној особи

Нису само цијене и грамаже те које доводе потрошаче у заблуду. Постоје различити трикови трговаца које удружења за заштиту потрошача често оцјењују као непоштене трговинске праксе.

Јесте ли икада стварно размислили о самом амбијенту већих трговина и трговачких центара? Сваки детаљ је пажљиво осмишљен како би вас навео да купите што више ствари и потрошите што више новца. Наиме, ријеч је о добро осмишљеним психолошким манипулацијама које утичу на нашу подсвијест, а како бисте им се одупрли прво морате схватити како вас тачно “маме”.

Трикови трговаца: Клизави подови, велике корпе и паметна расвјета

Сви пролази у трговачким центрима су јако освијетљени, кроз њих одзвања гласна музика, подови су поплочани, а понекад и врло клизави. Но, чим уђете у неку од продавница, подови постају мекши, свјетла пригушенија, а музика изненада тиша и угодна за ухо. На тај начин ствара се осјећај угодности и наводи вас да дуже останете у трговини. Стога обратите пажњу док видите натпис ‘опрез, клизав под’ јер може значити и пуно више осим позива на пажњу јер је опран.

Често се у ову игру укључује и расвјета која је усмјерена на прехрамбене производе. Питање несавршених боја рјешава се помоћу освјетљења, па тако одређени спектар може учинити да било који производ изгледа боље. Најљепше банане су оне које имају најљепшу нијансу жуте боје, зар не?

Бањалука прије Станивуковића дуговала 11 КМ: Сада су дугови милионски

Бањалука прије Станивуковића дуговала 11 КМ: Сада су дугови милионски

Затим су ту и екстра велике корпе, односно колица која стварају осјећај да ништа нисте купили, јер их је тешко напунити. Такође, концепт кратког рока трајања обично подразумијева производе који су на снижењу у одређеном временском периоду, а трговци често стварају митове о потражњи, што вас аутоматски тјера да их купите одмах, иако вам можда тренутно не требају. Слично је и с прехрамбеним артиклима којима ускоро истиче рок трајања, па онда углавном буду снижени до 30 одсто.

Финансијски савјетник: Двије стратегије подстичу продају

Финансијски савјетник Душан Узелац са портала "Каматица" објаснио је да постоје двије стратегије које подстичу продају.

“Заправо све што продавачи раде, раде с циљем да нам нешто продају и то треба разумјети. Они који се детаљно баве тиме како да подстакну продају, морали су се посветити психологији потрошње. Питање које се поставља је – како побољшати продају својих производа када купац уђе у трговину? Постоје двије стратегије. Једна је она која вас позива да уђете у трговину, гдје од тренутка уласка почиње потпуно нова прича – како да потрошите што више новца”, објашњава Узелац.

Болне ријечи другарице страдале дјевојке: Мислила сам

Болне ријечи другарице страдале дјевојке: Мислила сам

Већ овдје поставља се јасно питање, који су онда непријатељи потрошње?

“Засигурно, утицаји на здрав разум, дистракције, односно ометачи пажње који нас усмјеравају према вањском свијету. Све то резултира тиме да у трговини немате прозора, данас дословно улазите у подруме, али је тај подрум потпуно освијетљен, све блиста, чује се најугоднија музика и долазите у стање одвојености од времена. Ствара се константна атмосфера која вас све више задржава”, објашњава Узелац.

Више купујемо ако више видимо

Један од чешћих трикова је и гдје ће се одређени производи изложити, на дохват руке и очију или даље од тога.

“Да бисте купили хљеб и млијеко, морате ићи углавном дијагонално до најдаље тачке од улазних врата. То је оно што је у свим трговинама углавном постављено као универзални сет-ап”, истиче Узелац.

Наиме, идеја је да прођете поред свих полица и добро погледате све што се нуди. Увијек је ту и пратећи елемент у облику мириса, атмосфере, музике. Све вас то привлачи да купите више.

Ако је крај трговине резервисан за основне животне намирнице, јесте ли икада размислили шта је оно што се намеће одмах на почетку трговине? То су свакако разноразне салате, поврће, воће и сви остали производи означени као здрав избор. Али зашто је то баш тако?

Убијени Јошо Оташевић са Цетиња рођак познатог глумца

Убијени Јошо Оташевић са Цетиња рођак познатог глумца

Наиме, продавачи су дошли до закључка да ћете 12 одсто више потрошити на нездраве опције оног тренутка када сте већ у корпи задовољили онај здрав начин живота.

Увијек је у висини очију одраслих оно што је намијењено одраслима и готово увијек у висини очију дјеце они производи који су њима намијењени за продају. Да би дјеца дохватила, сулудо је да производи намијењени њима буду на врху полице.

Снижења без правог снижења

У тим силним акцијама, једна од највећих обмана је када је цијена на полици другачија од оне на благајни. Када то схватите, постане вам неугодно да интервенишете. Ту долазе и високе марже. Сви ће вам рећи да су марже од 15 до 20 посто, али постоје и скривене марже које се пењу до 300 одсто. Сигурно би појачана тржишна контрола могла ријешити ове проблеме.

О томе на шта се потрошачи највише жале, говорио је и Дејан Гавриловић из Удружења за заштиту потрошача Ефектива у Србији, који је објаснио да несумњиво највећу главобољу потрошачима задаје неусаглашеност цијена на полицама и на каси, па тек кад код куће погледају фискални рачун, схвате да су неки производ платили скупље од цијене која је била означена на полици.

Дискутабилно је ради ли се овдје о свјесној обмани, али у сваком случају се људи на то највише жале. Но, потрошач плаћа цијену која је истакнута на полици.

Савјети за паметнију потрошњу

Ипак, све оно што је транспарентно означено сматра се исправним и у складу са законом, те да је потрошач при куповини имао могућност упознати се с количином производа. Тешко је контролисати ову појаву и рећи како се потрошачи могу заштитити, али увијек постоји начин да се уштеди.

Невиђени карамбол: Сударило се више од 95 аутомобила

Невиђени карамбол: Сударило се више од 95 аутомобила

Савјет потрошачима увијек полази од тезе да провјеравају цијене у више продајних објеката, или у случају да их занима производ веће вриједности, ипак неко вријеме причекају или непосредно пред “Црни петак” провјере која је цијена била прије, па донесу одлуку о куповини. То се може реализовати и честом провјером рачуна и пријавом инспекцији. Константне казне натјераће трговце да послују у складу с законом.

“Нико вас не вара кад купујете прашак за истакнуту цијену. Ту нема обмане. Производ који купите је онај који сте ви изабрали и платили. Систем се темељи на томе да имате вољу за избор. Оно на што трговци играју је нешто што је свеприсутно, а то је немар за управљање кућним буџетом. И то увијек ствара проблем”, прича Узелац.

Имајући у виду све наведено, треба имати свијест о томе да продавачу није коначни циљ “преварен купац”, већ искључиво продати производ. Из тог стајалишта можемо схватити да је управо у нама моћ да расуђујемо током куповине, те да увијек пажљиво бирамо и купујемо паметно, пише "Дневно.хр".

Пратите нас и путем Вибера

Тагови:
  • 20:10 Документарни програм

    Документарни програм

  • 21:00 Ћирилица

    Ћирилица

  • 23:20 Серија Бележница професора Мишковића (12+) (Р)

    'Серија је настала по мотивима романа Ратка Дмитровића Бележница професора Мишковића из 2014. године.