Уколико изнајмљујете кућу или стан, сигурно сте се срели са дилемом да ли је неки квар ваша или одговорност “газде”. У Републици Српској, издавање станова регулисано је Законом о стварним правима Републике Српске. Овај закон дефинише права и обавезе власника и закупаца непокретности, укључујући станове. Према одредбама овог закона, власник стана има право да свој стан изда у закуп под условима који су у складу са важећим прописима.
Уговор о закупу стана представља основни документ који дефинише однос између закуподавца (власника стана) и закупца. Уобичајено је да се обавезе расподијеле овако:
Власник стана је одговоран за:
Крупне поправке - кварови на инсталацијама (струја, вода, гријање), санација оштећења која нису настала кривицом закупца.
Структурне проблеме - кров, зидови, прозори, врата ако су дотрајали.
Замјену уређаја који су били дио стана при закупу (ако није другачије договорено).
Закупац (станар) је одговоран за:
Ситне поправке - замјена сијалица, поправка славина, чишћење одвода.
Одржавање хигијене стана и спречавање оштећења.
Поправку штете коју је сам проузроковао.
Поправку штете коју је сам проузроковао.
Могући договори: Уговорне стране могу другачије договорити расподјелу трошкова и то прецизно навести у уговору. Ако у уговору ништа не пише, примјењују се законске одредбе.
Власник стана плаћа поправку ако:
- Бојлер је био у стану при закупу и покварио се због старости или техничког квара (без кривице закупца).
- Квар је настао због дотрајалости инсталација или проблема у згради.
Уговор о закупу јасно наводи да је власник одговоран за велике поправке.
Закупац (станар) плаћа поправку ако:
- Квар је настао његовом непажњом (нпр. није одржавао бојлер, није га празнио зими, физички га је оштетио).
Уговором је предвиђено да закупац сноси трошкове мањих и средњих поправки. Бојлер је нов и покварен неадекватним коришћењем (нпр. прегријавање, неправилно руковање).
Шта ако уговор не регулише ову ситуацију?
Ако уговор не наводи ко сноси трошкове, примјењују се општа правила Закона о облигационим односима Републике Српске, гдје веће кварове обично покрива власник, осим ако закупац није крив за квар. Прво контактирати власника и пријавити квар. Ако нема договора, може се консултовати правник или удружење за заштиту потрошача.