Најављене царине од 25 одсто на увоз аутомобила у САД могле би да уздрмају једну од најважнијих европских индустрија и изазову штету која се мјери у милијардама.
Трампова администрација најавила је увођење 25-постотних царина на увоз аутомобила у Сједињене Америчке Државе, а најтеже би могли да страдају управо њемачки произвођачи.
Према анализи реномиране куће Бернштајн, три највећа немачка произвођача – "Volkswagen", "BMW" и "Mercedes-Benz" – заједно би могли да изгубе око 11 милијарди евра због нових мјера.
Притом би профитне марже могле значајно да падну – код BMW-а за два постотна бода, а код Мерцедеса за чак 2,2 бода, наводе аналитичари, преноси тпортал.
САД као кључно извозно тржиште
Њемачка је највећи извозник аутомобила из ЕУ у САД, а бројке јасно показују колика је важност тог тржишта. Према подацима Савезне статистичке канцеларије, у 2024. години САД су учествовале с чак 13,1 посто у укупном њемачком извозу аутомобила, у финансијском износу од 34 милијарде долара.
Прошле године су "Volkswagen", "Audi" i "Porsche" на америчком тржишту продали 655.000 возила, BMW 398.000, а Мерцедес 325.000. Међутим, удио производње на америчком тлу и даље је ограничен – код VW/Audi/Porsche износи 20 посто, код BMW-а 48 посто, а код Мерцедеса 35 посто, пишу њемачки медији.
"Porsche" најугроженији, "USMCA" правила проблем за друге
Посебно се истиче случај "Porscha", који нема производне капацитете у САД и у потпуности зависи од увоза. С друге стране, " Volkswagen" и Мерцедес, према аналитичарима, нису у потпуности усклађени с правилима USMCA споразума (САД-Мексико-Канада), што значи да би и они могли да буду посебно погођени царинским ударом. У оквиру USMCA споразума, америчка администрација допушта изузећа од царина за дијелове и компоненте произведене унутар договорених земаља, али то не вриједи за све моделе и произвођаче.
Хиљаде радних мјеста у опасности
Према процјени консултантске куће Кирни, царине које је најавио Трамп могле би европску аутомобилску индустрију стајати до 30.000 радних мјеста. Ситуација је додатно забрињавајућа с обзиром на то да је у 2023. у њемачкој ауто-индустрији већ изгубљено око 19.000 радних мјеста, показују подаци EY-а. Стручњак EY-а, Константин Гал, упозорава да се индустрија налази у великој структурној кризи, те да би ово могао да буде само почетак "болног, али неизбјежног процеса смањења".
Производња у САД? Тешко и споро
Њемачки произвођачи већ имају погоне у САД – "Volkswagen" у Тенесију, "BMW" у Јужној Каролини, а Мерцедес у Алабами – али су ти капацитети још увијек премали. Премјештање или повећање производње изузетно је комплексан процес који захтијева вријеме и улагања, а додатно га отежавају слабости других кључних тржишта попут Кине као и изазови транзиције на електрична возила.
Након што су царине најављене, Њемачко удружење аутомобилске индустрије (ВДА) одмах је позвало на хитне преговоре између Европске уније и САД. Предсједница удружења Хилдегард Милер упозорила је да би "посљедице могле да угрозе раст и благостање с обе стране Атлантика".