Računica

Radnici u BiH za pun rezervoar rade 22 sata, a Slovenci 10

  • 21.08.2019. 14:04

Za pun rezervoar goriva u Srbiji mora da se radi 24 sata ili tri radna dana, u Sloveniji radnici treba da provedu na poslu 10 sati, dok Nijemci mogu da napune svoje automobile posle samo jednog dana rada, tačnije za oko 6,7 sati rada.

Ovo je računica do koje smo došli uzimajući u obzir aktuelne prosječne plate i cijene goriva u regionu i Evropi.

Naime, za 50 litara benzina, koliki je prosječan kapacitet automobila, građani Srbije moraju da plate 64,5 evra, a oni koji voze "dizelaše" 68. Sa prosječnom platom od 470 evra i podrazumjevanim osmočasovnim radnim vremenom, oni zarađuju 2,7 evra na sat, a to znači da im je za pun rezervoar potrebno 24 sata rada, odnosno tri radna dana. Ako troše dizel, trebaće im i sat vremena više.

Slično vrijeme na poslu moraju da provedu i građani Crne Gore i Sjeverne Makedonije, ako žele da napune svoje rezervoare. Prosječna plata u Crnoj Gori je 516 evra, a pošto je za 50 litara benzina potrebno 68 evra, to znači da Crnogorci treba da rade 23,2 sata. Makedonci imaju platu od 413 evra, pa za pun rezervoar koji ih košta 54 evra na poslu provode 23 sata.

Nešto kraće moraju da rade vozači u Bosni i Hercegovini pošto je u ovoj susednoj zemlji prosječna plata skoro ista kao u Srbiji – 472 evra, ali je benzin jeftiniji, pa je za pun rezervoar potrebno 58,5 evra. To znači da za 50 litara goriva naše komšije rade nešto manje od 22 sata.

Gorivo u Hrvatskoj je najskuplje među zemljama bivše Jugoslavije, pa je za tankovanje "do vrha" u ovoj zemlji potrebno 70,5 evra. Ipak, sa prosječnom platom od 886 evra, odnosno satnicom od pet evra, Hrvati mogu da napune svoje automobile za 14 sati rada, odnosno malo manje od dva radna dana.

Najbolje su prošli građani Slovenije koji imaju najveće prosječne plate – 1.113 evra, pa za pun rezervoar (66,5 evra) moraju na poslu da provedu nešto više od 10 sati.

U znatno boljoj poziciji su vozači u Njemačkoj u kojoj je prosejčna cijena goriva 1,43 evra, a prosječna plata 1.870 evra. Matematika je jasna – za pun rezervoar moraju da izdvoje 71,5 evra, a to znači da bi trebalo da rade 6,7 sati, odnosno manje od jednog radnog dana.

Cijena evrodizela u Srbiji je 159-160 dinara, u zavisnosti od naftne kompanije i lokacije benzinske pumpe, evrosuper 95 košta od 149 do 151 dinara, a auto gas TNG je 74 dinara.

Cijena goriva u Bosni i Hercegovini je 1,10 evra, a dizela 1,08 evra, dok je u Hrvatskoj prije nedjelju dana gorivo pojeftinilo, tako da je litar benzina pao na 1,35 evra, a dizela na 1,29 evra.

Benzin u Crnoj Gori jeftiniji je od 20. avgusta i sada evrosuper 95 košta 1,29 evra po litru, dok je dizel ostao na 1,21 evra. U Sjevernoj Makedoniji, koja je najjeftinija u obe kategorije, bezolovni benzin košta 1,08 evra, a cijena dizela je 0,98 evra.