Редовно прање авиона није само питање естетике већ и важан фактор за безбједност, перформансе и економичност.
Авиони, попут аутомобила, скупљају прљавштину, инсекте па и трагове од удара птица током летова. Одржавање чистоће спољашњости авиона не само да њихов изглед чини љепшим, већ има и значајан утицај на аеродинамичке перформансе и оперативне трошкове.
Естетика и имиџ авио-компаније
Један од разлога за редовно прање авиона јесте њихова естетика. Авио-компаније желе да њихови авиони изгледају беспријекорно, а сјајни, чисти трупови остављају снажан утисак на путнике.
Нико не жели да се укрца у авион који изгледа запуштено, посебно ако је видљиво да су се на трупу накупиле прљавштина или трагови удара птица (познатији као "skykill").
Превенција корозије
Међутим, естетски изглед није једини разлог зашто авиони морају бити чисти. Редовно чишћење авиона смањује ризик од корозије. Прљавштина, влага, киселина из кише и атмосферске услове могу оштетити боју и убрзати пропадање оплате авиона.
Повремени удари каменчића, грана или птица могу оштетити боју и изложити метал, што води ка појави рђе. Према једном извјештају из 2021. године, корозија је коштала комерцијалну авијацију 5,67 милијарди долара само у 2018. години, док је америчко Министарство одбране на борбу против корозије годишње трошило више од 20 милијарди долара.
Аеродинамичка ефикасност и уштеда горива
Један од најважнијих разлога за редовно прање авиона јесте смањење отпора ваздуха. Накупљена прљавштина на површини авиона повећава отпор, што резултира већом потрошњом горива. Чак и мали слој прљавштине може значајно повећати аеродинамички отпор. На примјер, према ријечима Дејва Андерсона, инжењера за летне операције у Боингу, повећање отпора од само један одсто на Боингу 737 доводи до потрошње додатних 14.979 галона горива годишње, што компанију кошта додатних 23.000 долара по авиону. С обзиром на то да широм свијета лети око 25.000 комерцијалних авиона, од којих је око 4.200 Боинг 737, трошкови постају изузетно високи.
Према подацима из 2022. године, гориво је чинило скоро 30 одсто укупних оперативних трошкова авио-компанија, што додатно наглашава значај уштеда које могу произаћи из редовног чишћења авиона.
Различите методе прања
Авио-компаније користе различите методе за прање авиона. Неке користе млазове под високим притиском са специјалним детерџентима, док друге користе методе сувог прања, гдје се специјални агенси наносе а потом бришу. Емиратес користи ову технику сувог прања и процјењује да тако штеди чак 3,1 милион галона воде годишње. Неки авио-компаније имају огромне аутоматске праонице, сличне онима за аутомобиле, које могу опрати авион за само 30 минута.
Дакле, осим економске користи, редовно прање авиона помаже и у очувању њихове спољашње естетике, што утиче на позитивну перцепцију бренда и безбједности путника. На дуже стазе, правилно одржавање, укључујући редовно прање, продужава радни вијек авиона и смањује потребу за скупим поправкама изазваним корозијом, пише Аеро.рс.