О стравичним саобраћајним несрећама, о најтежим увиђајима, о возачима са највише промила алкохола - за Досије говоре полицијски службеници Полицијских станица за безбједност саобраћаја. Који су најчешћи узроци саобраћајки, колико је прекршаја забиљежено за годину дана. Како је изгубљено 109 живота прошле године у саобраћају и зашто не смије нити један више.
"Када буде дијете то је најтежи призор и кад дође родбина ако се задеси на лице мјеста", "Најтеже су незгоде гдје учествују малољетна лица, односно дјеца", "Тешко је искључити то што смо видјели претходних дана", "Један од браће Немања погинуо на лицу мјеста а други Игор је до добојске болнице подлегао", свједоче полицајци.
Свега су се нагледали полицијски службеници станица за безбједност саобраћаја. Тешких саобраћајних несрећа. Тешко повријеђених. Погинулих људи, погинуле дјеце. Али, и правих чуда да је неко остао неповријеђен док је од аута остала само љуштура. За највећи број кобних посљедица, кривци су исти. Алкохол и брзина, однијели су бројне животе. Несавјесни возачи могли су их сачувати.
Само прошле године 109 људи изгубило је живот. „Нити један више“- циљ је МУП-а Српске. Ипак поједини возачи возе брже од живота па је за седам мјесеци ове године на путевима у Српској више од 50 мртвих. Алкохол и брзина-поново су главни кривци. Кривци су и они који за волан сједају са промилима алкохола у крви а онда додају гас.
"У току првих седам мјесеци ове године евидентирано је 6.192 саобраћајне незгоде од укупног броја незгода 49 саобраћајних незгода са смртним посљедицама у којима је 51 лице изгубило живот у истим периоду претходне године евидентирали смо 50 саобраћајних незгода у којима је 59 лица смртно страдало. У току 2023. године у саобраћајним незгодама смртно је страдало 109 лица па тако и у овом постеру који је израђен поводом кампање стоји број 109 да подсјетимо све грађане да је у току прошле године 109 лица изгубило живот у саобраћајним незгодама", каже Драган Милошевић, главни инспектор Јединице за безбједност саобраћаја.
За статистику поједини ипак не маре. Порастао је тако и број прекршаја. За само седам мјесеци евидентирано је више од 200.000 . Било је и искључења из саобраћаја. Највише због алкохола. Чак више од 10 000 несавјесних возача полиција је искључила из саобраћаја а бројни од њих ноћ су морали да проведу у притвору.
"Када је укупан број прекршаја за првих седам мјесеци и прекршајних налога који су полицијски службеници издали, издато је 195.773 прекршајна налога што је за седам одсто више у односу на исти период прошле године у тим прекршајним налозима санкционисано је 211.770 прекршаја разних из области безбједности саобраћаја, а када је у питању искључење возача из саобраћаја у првих седам мјесеци из саобраћаја је искључено 12.591 возач од којих је 10.450 возача искључено због вожње под утицајем алкохола", каже каже Драган Милошевић, главни инспектор Јединице за безбједност саобраћаја.
Пуне руке посла зато имају полицијски службеници полицијских станица за безбједност саобраћаја широм Републике Српске. Љето је посебан изазов. Већи број људи, догађаја, мотоциклисти али и пад концентрације због врућине или дуге вожње. Све то додатно утиче на стање на путевима.
"Како долази лијепо вријеме и мјесеци који су топлији тако се на путевима повећава број учесника у саобраћају односно мотоциклиста који су и најризичнија група у љетном периоду и највише саобраћајних незгода са посљедицама по лица вршимо у љетном периоду гдје су учесници возачи мотоцикла", каже Бошко Савић, инспектор за вршење увиђаја саобраћајних незгода са посљедицама по лица Полицијске управе Бањалука.
"Генерално тај период јула и августа је већи проток грађана, када имамо већи број долазака људи из иностранства, када је туристичка сезона када је јек годишњих одмора на путној мрежи источне Херцеговине може се јасно примјетити повећана гужва, фреквенција, поготово то видимо у јутарњим сатима када се сви одлучују да крећу на пут", каже Јован Цвијетић, портпарол ПУ Требиње.
Ипак било љето или не, дан не прође без интервенција. Незгоде, регулисање саобраћаја, безбједност само су неки од послова који обављају полицајци задужени за безбједност саобраћаја. Највећи дио свог радног дана проведу на увиђајима. Од њиховог рада зависи много тога. документовање, фотографисање, изјаве свједока, само су неке од радњи које увиђај подразумијева.
"Када дође до саобраћајне незгоде шеф смјене у станици заприми пријаву за саобраћајну незгоду након тога упознаје мене као инспектора и полицијске службенике који , ми формирамо увиђајну екипу и излазимо на лице мјеста, након тога утврдимо околности како је дошло до саобраћајне незгоде и посљедице које су наступиле ако је наступила тешка тјелесна повреда или је дошло до смрти. Контактирам дежурног тужиоца кога обавјештавам и описујем стање које сам затекао. Након тога у већини случајева тужилац излази на лице мјеста гдје руководи вршењем увиђаја", каже Бошко Савић, инспектор за вршење увиђаја саобраћајних незгода са посљедицама по лица Полицијске управе Бањалука.
"Доласком на лице мјеста гледамо ако има повријеђених лица прво да та лица збринемо, прво обезбиједимо лице мјеста да не би дошло до нових саобраћајних несрећа ако има повријеђених гледамо да се превезу хитном помоћи и онда ми крећемо са вршењем увиђаја", каже Миленко Лазендић, вођа саобраћајног сектора ПС За безбједност саобраћаја ПУ Добој.
"Приступа се вршењу увиђаја саобраћајне незгоде која је веома битна радња доказивања гдје ми проналазимо предмете и трагове везане за саобраћајну незгоду након чега сачињавамо саобраћајну документацију која се састоји из записника, цртежа лица места и фото документације. Након комплетирања кривичног предмета и прикупљања доказа ми достављамо извјештај надлежном ОЈТ", каже Бошко Савић, инспектор за вршење увиђаја саобраћајних незгода са посљедицама по лица Полицијске управе Бањалука.
Дугогодишње искуство свих полицајаца са којима смо разговарали показује исто. Алкохол и брзина најчешћи су узрок саобраћајки. Оно што се промијенио у односу на период када су почели да раде јесте број возила.