У акцији ”Пандора” полицијске агенције извршиле су рације и затвориле 12 кол-центара, међу којима су и кол-центри у БиХ, за које се сумња да су умијешани у више хиљада телефонских превара, саопштио је Европол.
Акција је спроведена средином априла у Њемачкој, БиХ, Албанији, такозваном Косову и Либану. На дан акције ухапшена је 21 особа, док је операцијом обухваћено укупно 39 осумњичених.
Како сазнаје АТВ у БиХ су ухапшене четири особе из Сарајева. Претресени су објекти на двије локације, а акцију је реализовао Одсјек за борбу против компјутерског криминала Федералне управе полиције.
”У акцији је разбијена криминална мрежа која је одговорна за преваре хиљаде жртава. Радило се о више начина преваре од шокантних лажних ”полицијских позива” до веома убједљивих инвестиционих, па чак и љубавних превара”, саопштио је Европол.
Наглашавају да су током реализације акције истражиоци прикупили велику количину доказа као што су документи, меморије, новац и имовина вриједна око милион евра. Заплијењен је и велики број електронских података који ће истражиоцима омогућити да добију информације о потенцијалним преварантима и другим кол-центрима умијешаним у преваре.
Истрага у овом предмету је започела у Њемачкој и прерасла је у операцију ”Пандора” у којој је откривено 39 осумњичених у пет земаља.
”Операција ”Пандора” покренута је са благајником банке у Фрајбургу, од кога је клијент у децембру 2023. године затражио да подигне више од 100.000 евра у кешу. Банкар је постао сумњичав и убрзо је сазнао да је клијент постао жртва преваре ”лажних полицајаца”. О свему је обавијестио истражне органе који су спријечили жртву да преда новац преварантима”, наводи се у саопштењу Европола.
Појашњавају да је полиција Фрајбурга ухапсила осумњичене који су требали да преузму новац.
”Телефонска линија жртве стављена је под надзор. Истражујући овај појединачни случај истражиоци су убрзо схватили да се телефонски бројеви, које су користили осумњичени, могу повезати са преко 28.000 превара за само 48 сати”, наводи Европол.
Истрага је потом проширена и дошло се до података да су се починиоци, који се налазе у различитим државама, бавили са више различитих телефонских превара.
”Преваранти би се у позивима жртвама представљали као рођаци, запослени у банци, агенти за корисничку подршку или полицајци. Користећи разне тактике манипулације, они би преварили своје жртве како би им извукли новац. Почевши од лажних обећања о исплатама на лутрији, могућностима улагања, захтјевима за наплату дугова, преварама са припејд картицама, преваранти су немилосрдно циљали своје следеће потенцијалне жртве”, истиче се у саопштењу.
Како се истрага ширила истражиоци су открили кол-центре који су се налазили у БиХ, Албанији, такозваном Косову и Либану.
”Ова криминална мрежа успоставила је своју операцију на координисан начин, фокусирајући се на различите приоритете у свакој земљи. Преваре са наплатом дугова углавном су вршене у БиХ. Позиви у вези са преварама са онлајн банкарством упућивани су са територије Косова, инвестициони преваранти су жртве позивали из Албаније, док су за преваре са припејд картицама били задужени преваранти у Либану”, наглашава се у саопштењу.
Полицијски службеници су успјели да у реалном времену упрате позиве који су долазили из ових кол-центара. Од децембра 2023. више од стотину службеника је радило на томе и открили су око 1,3 милиона спорних позива.
”Истовремено је праћено до 30 разговора. Полиција је успоставила свој кол-центар за сузбијањекриминалних активности. Радило се у смјенама и примарни циљ истражиоца је био да спријече превару. Чим је откривено да свако ко прими позив може постати жртва преваре, полиција је стигла да упозори потенцијалне жртве. За само четири мјесеца идентификовано је преко 7.500 спорних позива, а истражиоци су успјели да спријече финансијски губитак за жртве у преко 80 одсто случајева, а процјењује се да би потенцијална штета износила преко 10 милиона евра”, саопштио је Европол.
Како се можете заштити од оваквих превара прочитатје овдје.