Крајем 2026. године Хрватска би требало да добије нови систем електронске наплате путарине који ће се заснивати на слободном пролазу, односно читању регистарских таблица или ЕНЦ уређаја.
У пракси, то значи да Хрвати укидају наплатне кућице.
Уговор о у изградњи новог система наплате данас су потписали предсједник Управе Хрватских аутоцеста Борис Хузјан и предсједник Управе словачке фирме "СкајТол" Мартин Окали. Вриједност уговора је 80 милиона евра а цјелокупан пројект у потпуности се финансира ЕУ средствима.
Нови систем наплате путарине, који има могућност протока три хиљаде возила у сату, биће уграђен на свих 1.341 километара ауто-пута у Хрватској којима управљају ХАК, Ауто-пут Загреб-Мацељ и Бина Истра.
У плану је 208 наплатних тачака, а за брзу регистрацију корисника предвиђено је 140 стаза. Такође ће бити ангажоване 74 мобилне јединице за надзор и контролу регистрованих корисника ауто-пута.
"Ово је историјски пројекат који означава прекретницу за цјелокупан систем ауто-путева и начина њиховог кориштења, а имаће и велики утицај на туризам и доласке страних држављана у Хрватску", рекао је министар саобраћаја Хрватске Олег Бутковић након потписивања уговора, преноси "Јутарњи лист".
Он је најавио да након увођења новог система наплате неће бити повећања цијене путарине.
"Увјеравам вас да ћемо нови систем наплате уградити у предвиђене двије године", казао је након потписа Матеј Окали, предсједник управе "СкајТола".
Бутковић је истакао да је највећи изазов овог пројекта спријечити да нико ко користи ауто-пут не прође без плаћања путарине.
ХАК је објавио и како ће се све обављати регистрација:
- путем нове јавне веб странице (корисник уноси регистарску ознаку возила и податак о банковној картици која ће бити кориштена за плаћање трошкова),
- путем мобилне апликације,
- регистрацијом у продајним уредима Хрватских аутоцеста д.о.о. и концесионара,
- непосредно на уласку на ауто-пут на једној од намјенских стаза за брзу регистрацију (возило треба ући у регистарску стазу, кратко се зауставити како би систем аутоматски препознао регистарску ознаку возила и како би корисник сам унио податке о банковној картици),
- код неког од продајних партнера (бензинске станице, станице за технички преглед итд.),
- куповином ЕНЦ уређаја (он-лајн путем јавне веб странице са доставом на жељену адресу, у продајним канцеларијама Хрватских аутоцеста д.о.о. и концесионара или одласком код неког од продајних партнера).
Постојећи ЕНЦ корисници ће морати само да повежу ЕНЦ уређај са регистарском ознаком возила. Тешка возила за која је ЕНЦ обавезан такође ће морати да повежу уређај с регистарском ознаком возила.
Из ХАК-а напомињу и да ће странци, односно туристи, лако и брзо моћи да обаве регистрацију путем већег броја различитих канала продаје, а ЕНЦ ће моћи да се купи преко веб портала.
"Очекује се углавном кориштење путем анонимне регистрације (потребна регистарска ознака и кредитна картица)", додају.
Контроле наплате путарине обављаће се мобилним јединицама, односно посебно опремљеним возилима која су у директној комуникацији са надзорним центрима, који прате кориштење ауто-путева и рјешавају спорене трансакције.
Мобилне јединице ће се састојати од 60 возила ХАК-а, 9 возила БИНА-Истре и 5 возила Аутоцеста Загреб-Мацељ.
У ХАК-у очекују да ће нови систем смањити оперативне трошкове, повећати удобност путовања и омогућити флексибилност плаћања. Систем ће, додају, бити у потпуности интероперабилан са постојећим европским системима наплате путарина, што за возаче тешких возила значи да ће с једним уређајем на тешком возилу моћи да користе ауто-путеви широм Европе.