Vlada Republike Srpske usvojila je 25. Izvještaj Savjetu bezbjednosti Ujedinjenih nacija koji je, u ime Republike Srpske kao potpisnice svih aneksa koji čine Dejtonski sporazum, generalnom sekretaru UN i zemljama članicama Savjeta bezbjednosti, uputio predsjednik Vlade Republike Srpske.
Ovaj izvještaj odnosi se na period oktobar 2020-maj 2021. godine i u njemu, kao i u svojim dosadašnjim izvještajima, Vlada Republike Srpske izražava svoja viđenja o ključnim pitanjima i problemima sa kojima se suočava BiH, a u cilju razjašnjavanja svojih stanovišta članovima Savjeta bezbjednosti i međunarodne zajednice, saopšteno je iz Biroa Vlade za odnose s javnošću.
U saopštenju se navodi da početni Izvještaj iznosi osnovne činjenice o Republici Srpskoj i njenim stavovima, uključujući demokratsku tradiciju i posvećenost ljudskim pravima. Naglašava se opredijeljenost Republike Srpske za Dejtonski sporazum i usvajanje reformi neophodnih za evropske integracije BiH. Nadalje, ističe se da Republika Srpska podržava proširenje saradnje sa regionalnim partnerima i nastavak saradnje sa NATO, ali ne i članstvo u tom savezu.
U drugom dijelu Izvještaja Republika Srpska apostrofira potrebu da Dejtonski sporazum, uključujući Ustav BiH, bude sproveden doslovno. Dejton je najuspješniji mirovni ugovor u novijoj istoriji zato što je uvažio političku stvarnost BiH i predvidio decentralizovanu strukturu i mehanizme zaštite za sve konstitutivne narode BiH. Nažalost, visoki predstavnik i Ustavni sud BiH podrili su ovu strukturu suprotno Dejtonu. Rezultat tog djelovanja je današnja disfunkcionalna BiH.
Treći dio Izvještaja objašnjava da svi prijedlozi promjena zakona i ustava zahtijevaju oprez i konsenzus. Prvo, sve izmjene zakona i ustava moraju poštovati osnovnu dejtonsku strukturu BiH. Drugo, zalaganja za izmjene zakona i ustava u BiH moraju poštovati suverenitet BiH i ne smiju ih nametati stranci. Treće, sve izmjene zakona i Ustava BiH moraju biti izvršene u procesima definisanim u Ustavu.
Izvještaj u svom četvrtom dijelu navodi neke od mnogobrojnih razloga za zatvaranje Kancelarije visokog predstavnika. Tajan proces imenovanja novog visokog predstavnika suprotan je Aneksu 10. Dejtonskog sporazuma, instrumentu kojim je visoki predstavnik uveden.
Nastavak prijetnji visokog predstavnika da će posegnuti za tzv. bonskim ovlašćenjima, koja su eklatantno nezakonita, što je činjenica koja se sve više priznaje, provokativna su i destabilizujuća. Uz to, dalje prisustvo visokog predstavnika podriva napredak BiH, što su priznali i bivši visoki predstavnici.
U posljednjem dijelu govori se o napretku BiH ka članstvu u Evropskoj uniji, kao i značajnim preprekama pred tim napretkom. Sve dok BiH ima visokog predstavnika koji prisvaja diktatorska ovlašćenja i ustavni sud sa tri mjesta rezervisana za strance, ostaće protektorat, a ne država punog suvereniteta koja je kvalifikovana za članstvo u Evropskoj uniji, što su priznali i zvaničnici Evropske unije, navodi se u saopštenju Biroa Vlade za odnose s javnošću.
Tekst Izvještaja dostupan je na internet stranici Vlade Republike Srpske.