Помоћник начелника Управе саобраћајне полиције Златко Беленцан изјавио је данас да је у току израда Нацрта приједлога новог Закона о безбједности саобраћаја на путевима који би требало да донесе бројне промјене у саобраћају, између осталог да доведе и до укидања пробних возачких дозвола.
Он је за "Танјуг" рекао да се укидање пробне возачке дозволе предлаже јер је уочено да српски држављани који имају такве возачке дозволе имају проблема када возе у иностранству.
"Формулар пробних возачких дозвола прави проблем нашим држављанима када возе у иностранству зато што их систем контроле саобраћаја на страним путевима не препознаје", рекао је Беленцан.
Он је такође рекао да је трајно одузимање возила несавјесним возачима једна од нових мјера која је предложена.
"Разговараће се са судијама прекршајних судова о томе колико би требало правоснажних пресуда за најтеже прекршаје да би возило било трајно одузето, јер су сада за привремено одузимање потребне две правоснажне и извршне пресуде. За трајно одузимање возила ће вероватно бити потребно три или више правоснажних пресуда", истакао је саговорник "Танјуга".
Беленцан је додао да би се горе поменута мјера највјероватније примјењивала на возаче који три пута буду осуђени због насилничке вожње, вожње под дејством алкохола преко 1,21 промила или због управљања возилом прије стицања или без возачке дозволе.
Помоћник начелника Управе саобраћајне полиције рекао је да је предложено и трајно одузимање возачке дозволе возачима који константно нарушавају безбједност саобраћаја.
"То су они најекстремнији возачи, а таквих има што потврђује и чињеница да смо од увођења привременог одузимања возила до сада, што је око годину дана, одузели скоро 400 возила. Од тога је чак десеторо возача три пута остајало без возила и тих 10 возача би ушло у ту групу најесктремнијих возача", нагласио је Беленцан.
Како је истакао, заштита најмлађе популације биће један од приоритета приликом креирања новог закона јер је анализом утврђено да постоје несавјесни возачи који под дејством алкохола управљају возилом док су дјеца присутна у возилу.
Беленцан је рекао и да је један од циљева унапређење контроле што значи да ће се ускоро увести најсавременија технологија са вјештачком интелигенцијом која ће препознавати извршење прекршаја.
"Такве камере ће препознавати извршење прекрашаја у одређеном тренутку на одређеном простору. Такође, саобраћајни полицајци ће ускоро задужити таблет рачунаре што ће омогућити да на лицу места сачињавају електронске формуларе који ће одмах прерастати у захтев за покретање прекршајног поступка, а такви захтеви ће се процесуирати електронски ка прекршајним судовима", истакао је он.
Још једна новина која је предложена јесте увођење могућности да возачи могу да очитају своју евиденцију казни.
"На тај начин избегавамо ситуацију да возачи забораве да плате прекршајни налог пре него што крену на пут да не би имали непријатност на граничним прелазима где могу да им кажу да имају неизмирене казне и наложе да их измире пре него што изађу из земље", рекао је Беленцан.
Он је нагласио да ће нови закон подржати и подстицаје за већу употребу електричних возила због еколошких разлога.
"Еколошку област подржавамо и зато смо подржали лака електрична возила да бисмо омогућили да они који користе путничка возила почну да користе лака електрична возила", објаснио је саговорник Танјуга.
Према његовим ријечима, један од приједлога јесте дозвољавање бициклистима да се крећу у контра смјеру у једносмјерним улицама.
"Та идеја провејава од 2010, али због културолошких и инфраструктурних разлога ми нисмо то олако прихватили. Сада можемо да разговарамо, да видимо да ли је то могуће и која би правила важила јер свака правна норма мора да буде животна и да буде опскрбљена одговарајућом санкцијом", рекао је Беленцан.
Он је додао и да се очекује пооштравање казнене политике, прије свега због тога што је уочено да је у порасту број возача који управљају возилом под дејством психоактивних супстанци.
Како је истакао, у писању нацрта закона не учествују само правници и официри полиције, већ су укључене различите структуре које својим знањем могу да допринесу да квалитету будућег закона.
"Закон о безбедности саобраћаја је мултидисциплинаран и у његовом писању учествују стручњаци из области безбедности саобраћаја са Саобраћајног факултета, затим Медицински факултет, Министарство просвете... Значи, у писању учествују сви они који могу да допринесу да закон буде квалитетан. Такође, сви предлози грађана који имају примере добре праксе из других земаља ће бити размотрени", поручио је Беленцан.
Он је нагласио да креатори закона желе да створе закон који ће се користити дужи временски период и да због тога није одређен тачан датум када ће нацрт бити завршен и закон усвојен.
"Имамо жељу да цео процес буде готов до половине године, али ако буде касније, није проблем јер желимо да створимо што квалитетнији закон. Ми имамо текст закона, али не треба заборавити да сваку норму морамо да уподобимо са европским стандардима", закључио је Беленцан.
Актуелни закон о безбједности саобраћаја је усвојен 2009. и до данас је претрпио бројне измјене, од којих је посљедња била 2023. када је због дефицита професионалних возача у Србији спуштена старосна граница за стицање возачке дозволе за управљање камионом и аутобусом, преноси "24Седам".