Prijedlogom izmjena i dopuna Zakona o bezbjednosti saobraćaja koji je upućen na usvajanje Narodnoj skupštini Srbije, prvi put se reguliše upotreba električnih trotineta. Predlog je da im se zabrani kretanje po trotoarima, a da najniža starosna granica za upravljanje bude 14 godina.
Slike vožnje trotineta po trotoarima i slalom među pješacima uskoro bi mogle da postanu prošlost. Oko 250.000 električnih trotineta, koliko se procjenjuje da ih ima u Srbiji, postaće vidljivi Zakonu o bezbjednosti saobraćaja, što do sada nije bio slučaj.
- Električni trotineti moći će da se voze biciklističkim trakama i stazama, a tamo gdje ih nema, kolovozom i to u širini do jednog metra - kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbjednost saobraćaja, prenosi RTS.
Ukoliko je ograničenje brzine veće od 50 kilometara na sat, trotineti neće moći da se voze, napominje Okanović.
- Kad god se koristi kolovoz mora se nositi fluorescentni ili svetloodbojni prsluk. Zaštitna oprema je obavezna, a to je biciklistička kaciga - ističe Zlatko Belencan iz Uprave saobraćajne policije.
Da novi zakon u određenoj meri destimuliše upotrebu električnih trotineta, smatraju iz Udruženja "Sigurne staze“. Kao razloge navode nedostatak površina za kretanje i nametanje dodatnih izdataka za dobijanje naljepnice koju izdaje Agencija za bezbjednost saobraćaja.
- Kada se neko novo vozilo definiše treba da se gleda koji je uticaj tog vozila na saobraćajni ekosistem, javno zdravlje, zaštitu životne sredine, privredu i ekonomiju. Predlog Instituta za urbanu mobilnost na javnoj raspravi bio je da se trotineti definišu identično kao bicikli - kaže Igor Velić iz Udruženja "Sigurne staze".
Zlatko Blencan navodi da još od 2019. godine postoje planovi da se uredi korišćenje lakih električnih vozila.
- Nije ih uredila ni EU, već je ostavila da to urade nacionalna zakonodavstva. Svaki grad je priča za sebe - kaže Belencan.
Sa ozakonjenjem električnih trotineta očekuje se i pojava brojnih operatera koji će ih rentirati, kao što je to slučaj u mnogim zemljama svijeta, pa stručnjaci smatraju da bi izgradnja biciklističkih staza i traka trebalo da postane jedan od prioriteta gradova.