Mnogo problema

CNN: Zašto avioni F-16 nisu nikakav "srebrni metak" za Ukrajinu?

  • 29.08.2023. 10:04

Ukrajincima su američki lovci F-16 hitno i preko potrebni. Ruska nadmoć u vazduhu, posebno na južnom frontu, zaustavila je napredak ukrajinske kontraofanzive i nanijela velike gubitke ukrajinskim jedinicama. Međutim, kada će zaista F-16 letjeti na frontu i koliku će tamo zaista razliku napraviti, zavisi od mnogo činilaca i ostaje pod znakom pitanja, piše Si-En-En.

Iako portparol ukrajinskog vazduhoplovstva Jurij Ihnat vjeruje da bi dvije eskadrile, svaka od po 12 aviona promijenile situaciju na bojnom polju, F-16 se nikada nije borio protiv ruske protivvazdušne odbrane u stvarnom svijetu, dodaje se.

Konte: Planovi NATO pali u vodu, Rusija postala još jača!

Konte: Planovi NATO pali u vodu, Rusija postala još jača!

Ideja da bi F-16 riješili sve ukrajinske probleme na frontu nije održiva i previše je opasna, ocjenjuje za Si-En-En viši savjetnik u Centru za strateške i međunarodne studije Mark Kensijan.

Teška obuka

Prve grupe ukrajinskih pilota se već obučavaju na američkim letjelicama u Danskoj, Rumuniji i Sjedinjenim Državama. Njihova obuka trajaće duže od tri ili četiri mjeseca, koliko se načelno preporučuje za koji nemaju iskustva sa zapadnim borbenim avionima.

Za početak, ogromna je razlika između osnovne obuke (polijetanje, lijetenje, slijetanje) i djelovanja u borbi u dometu dobro utvrđene ruske PVO.

Zapad u šoku: Rusija uspješno testirala novo razorno oružje?

Zapad u šoku: Rusija uspješno testirala novo razorno oružje?

"Biće nam potrebno oko šest mjeseci da naučimo kako da se borimo sa njima i koristimo projektile", priznao je portparol ukrajinskog vazduhoplovstva.

Ministar odbrane Ukrajine Aleksej Reznjikov rekao je da je "šest do sedam mjeseci za obuku minimalan period koji treba ozbiljno uzeti u obzir".

Čak je i taj rok ambiciozan, upozorava Si-En-En. Zapadnim pilotima koji se obučavaju na drugim avionima potrebno je oko devet mjeseci za dostizanje potpune stručnosti, pri čemu ni to ne uključuje obuku za specifične borbene scenarije. 

Takođe, izgled pilotske kabine F-16 je mnogo drugačiji od onog u MiG-29 – mlaznjaku iz sovjetske ere kojim su obično letjeli ukrajinski borbeni piloti.

Na sve to – potrebno je da piloti koji se obučavaju znaju engleski jezik. Ihnat kaže da se engleskim služi oko 30 pilota ukrajinskih vazduhoplovnih snaga, što je apsolutni minimum potreban da se održavaju dvije eskadrile.

Napadnut aerodrom u Rusiji: Ukrajinci tvrde da su uništili avione i PVO sisteme

Napadnut aerodrom u Rusiji: Ukrajinci tvrde da su uništili avione i PVO sisteme

"Problem je u tome što moraju da pređu na avion koji ima gomilu sistema koje ranije nisu vidjeli, plus postoje čitave strategije vazdušnog rata koje koriste SAD i NATO, a koje Sovjeti nisu koristili", navodi Kensijan. 

Teško održavanje

F-16 zahtijeva mnogo više održavanja nego prosječan lovac iz sovjetske ere, što bi za Ukrajince bio veliki izazov.

Sagovornik Si-En-Ena objašnjava da je za F-16 potrebno 16 sati održavanja po satu leta. Letenje je pritom, po cijeni od skoro 27.000 dolara po satu, prilično skupo.

Izvještaj Generalnog računovodstvenog ureda SAD-a od prošle godine rangirao je F-16 kao jedan od najtežih aviona američkih vazduhoplovnih snaga za održavanje.

Komandant američkih vazdušnih snaga u Evropi Džejms B. Heker rekao je da taj američki avion neće biti u Ukrajini do sljedeće godine. 

Od Moskve do Sibira: Širom Rusije osvanuli grafiti

Od Moskve do Sibira: Širom Rusije osvanuli grafiti "Kad se vojska na Kosovo vrati"

Ranije ovog mjeseca je za medije rekao da F-16 "neće biti instant rješenje zbog kog će odjednom početi da obaraju SA-21 (ruske rakete zemlja-vazduh)".

Sekretar američkih vazduhoplovnih snaga Frenk Kendal ponovio je rekao da će F-16  Ukrajincima "obezbijediti sposobnosti koje trenutno nemaju, ali da to neće biti dramatična promjena u igri".

Kako podsjeća Si-En-En, poslednji javno priznati gubitak F-16 u borbi bio je izraelski avion koji je oborila sirijska protivvazdušna odbrana (koju je obezbijedila Rusija) u februaru 2018. Skoro 20 godina prije toga, za vrijeme NATO agresije 1999. godine, američki F-16 oborila je Vojske Jugoslavije.

Ukrajinski piloti, koji lete nepoznatim avionom, suočiće se sa mnogo većom prijetnjom od naprednije ruske protivvazdušne odbrane, uključujući S-400, najnoviji i najsposobniji ruski raketni sistem zemlja-vazduh, piše RT Balkan.

Пратите нас и путем Вибера

  • 16:50 Центар дана

    Волите поподне? Важно вам је да након напорног дана одахнете уз актуелне теме, забаву и савим нове и необичне приче из цијелог свијета? Уживате у програму који окупља интересантне госте и регионалне звијезде?

  • 18:20 Енерго клуб

    Гдје на једном мјесту добити информације из енергетике, како глобалне, а тако и домаће? Наш нови формат ‘Енерго клуб’ пружиће вам релевантне актуелности из области производње електричне енергије.

  • 18:45 Бар ТВ

    'Ова екипа око шанка уљепшаће сваки радни дан – 'Бар ТВ' ексклузивно на АТВ-у. Сјајна тројка Филипс, Југослав и Сладан покренуће све могуће теме – од игле до локомотиве. Придружиће им се у тој 'борби' мисли и ставова колеге и другари. За њиховим шанком у ТВ бифеу ништа неће остати недоречено. И ничега неће бити превише, осим смијеха.

  • 18:55 Маркетинг

    Блок економско-пропагандног програма.

  • 19:00 АТВ Вијести

    Центална информативна емисија АТВ-а у којој доносимо преглед најважнијих информација и догађаја из земље, региона и свијета тачно у 19 часова.

  • 19:40 Маркетинг

    Блок економско-пропагандног програма.