Скоро половина великих кинеских градова тоне због испумпавања и вађења воде, као и од огромне тежине њиховог наглог ширења.
Многи градови тону брзо - сваки шести брзином од 10 милиметара годишње, пише ББЦ, наводећи студију кинеских стручњака.
Рапидна урбанизација Кине у претходним деценијама подразумијева далеко већу потрошњу воде и њену екстракцију како би се задовољиле потребе становника.
У приобалним градовима, слијегање тла представља пријетњу милионима људи услијед подизања нивоа мора.
Кинески градови су током своје историје муку мучили са слијегањем тла, а Шангај и Тијанџин тону још од 1920-их. Шангај је потонуо више од три метра у прошлом вијеку.
Биљежи се све веће слијегање тла у многим градовима који су се изузетно брзо проширили протеклих деценија. Тим стручњака са неколико кинеских универзитета анализирао је земљиште и ситуацију у 82 града, укључујући све са популацијом већом од два милиона људи.
Користили су податке од сателита "Сентинел-1" како би мјерили вертикална помјерања земљишта широм земље.
Гледајући на период од 2015. до 2022. године, тим је дошао до закључка да се 45 одсто урбаних средина слеже више од три милиметра годишње.
Око 16 одсто урбаног земљишта тоне брже од 10 милиметара годишње, што научници подразумијевају као рапидно слијегање. То значи да 67 милиона људи живи у тим подручјима.
Вађење воде и ширење градова
На брзину и распрострањеност слијегања утичу бројни фактори, укључујући геологију и тежину грађевина.
Важан чинилац, наводе аутори студије, је и губитак подземних вода, односно вађење воде испод градова за потребе становништва.
Сличан проблем забиљежен је у неколико великих урбаних подручја широм свијета, укључујући Хјустон, Мексико Сити и Делхи.
Кинески стручњаци успјели су да повежу екстракцију воде из 1.600 бунара са убрзаним слијегањем тла.
"Мислим да је вађење воде доминантни разлог. У Кини велики број људи живи у подручјима која су се, геолошки гледано, недавно смирила и наталожила. Када из таквог земљишта извучете воду, оно креће да се слијеже", каже за ББЦ професор Роберт Николс са Универзитета Источне Англије, који није учествовао у студији.
Други фактори, попут урбаних транспортних система и рударства, такође могу да имају велики утицај.
У сјеверном региону Пингдингшан, у којем се налазе огромна лежишта угља, тло се слијеже брзином од 109 милиметара годишње.