Почео је нови штрајк њемачких машиновођа.
Они су почетком јануара обуставили рад на три дана, а овога пута би штрајк требало да траје шест дана.
Кога ће најтеже да погоди? Колика ће бити штета за њемачку привреду?
Почела је нова рунда у тарифном конфликту између Њемачка железнице (Deutsche Бахн, ДБ) и Синдиката машиновођа (ГДЛ). Након што су почетком јануара обуставили рад на три дана и тиме у великој мјери прекинули жељезнички саобраћај у земљи, њемачке машиновође ће овога пута на позив ГДЛ да штрајкују пуних шест дана. У путничком саобраћају штрајк ће да траје од сриједе (24.1.) у 2:00 све до идућег понедјељка увече. То би требало да буде најдужи штрајк у историји ДБ. У теретном саобраћају штрајкује се још од уторка (23.1.) увече, а планирано је да у том сектору штрајк потраје такође до идућег понедјељка у 18 часова.
Штрајк неће погодити само Њемачку железницу. Колапс саобраћаја на немачким пругама осетиће и бројна предузећа, она која жељезницом транспортују робу или потребне сировине.
Осим тога, посљедице ће осјетити и суседне земље, с обзиром на то да чак 60 одсто укупног теретног саобраћаја Њемачке жељезнице отпада на транспорт широм Европе. Кроз Њемачку пролази шест од укупно једанаест европских жељезничких коридора за транспорт робе, наводи Министарство саобраћаја. "Њемачка је логистичко срце Европе", указује Томас Пулс из Института њемачке привреде (IW).
Колико ће штрајк да "кошта"?
Тешко је процијенити колико "кошта" један овакав штрајк. Ако не буде прекида производње због логистичких проблема с доставом робе или сировина, трошкове се неће нигдје евидентирати у некој статистици, напомиње Пулс. Али, ако се производни капацитети буду редуцирали или ако буде потребно комплетно обустављање производног процеса, штета би могла да износи и до 100 милиона еура – и то дневно, напомиње Михаел Гремлинг, шеф Одјељења за анализу конјунктурног развоја у IW. У случају најављеног шестодневног штрајка, трошкови не би расли линеарно, већ би се дјелимично и мултиплицирали. "Ту смо веома брзо код штете која износи милијарду евра", додаје Гремлинг.
Након сваког штрајка, па таман да се ради и о једнодневном, треба да прође и по неколико дана како би се уклонила логистичка уска грла, односно како би саобраћај функционисао уобичајеним ритмом. Управа Њемачких жељезница објавила је да само та компанија калкулише с око 25 милиона евра губитака за сваки појединачни дан штрајка. Осим тога, како упозорава главни економиста Комервбанке Јерг Кремер, "штрајк је велико оптерећење за живце грађане, а представља и оптерећење за ионако нарушени имиџ Њемачке у пословном свијету."