Француски предсједник Емануел Макрон и предсједница Европске комисије Урсула фон дер Лејен затражили су од Кине да осигура уравнотеженију трговину, на почетку посјете Паризу кинеског предсједника од којег ће Макрон вјероватно затражити и притисак на Русију везано уз Украјину.
Си Ђинпинг је први пут у посјети Европи након пет година, у вријеме растућих пословних напетости које укључују и истрагу коју проводи ЕУ над кинеском индустријом, укључиво субвенције извоза електричних аутомобила, док Пекинг преиспитује увоз француских коњака.
Макрон је рекао да Европа и Кина морају ријешити структуралне потешкоће, посебно када се ради о трговини. "Будућност нашег континента такође ће врло јасно зависити о нашем капацитету да даље развијамо наш однос с Кином на уравнотежен начин", рекао је у друштву Сија и фон дер Лејен за округлим столом у дворани Јелисејске палате.
Фон дер Лејен је била отворенија, рекавши да је однос повријеђен неједнаким приступом тржишту и кинеским државним субвенцијама. Након састанка рекла је новинарима да ЕУ "не може апсорбовати голему прекомјерну производњу кинеских индустријских производа који преплављују њено тржиште".
"Европа неће одустати од доношења тешких одлука потребних за заштиту свог тржишта", рекла је.
У краткој изјави уочи разговора, Си је казао да види односе с Европом као приоритет кинеске вањске политике и да обје стране морају остати посвећене партнерству. "Док свијет улази у нови период турбуленција и промјена, као двије важне силе у овом свијету, Кина и Европа требале би се придржавати позиционирања партнера, придржавати се дијалога и сарадње", рекао је Си.
Двадесет седам чланица ЕУ - посебно Француска и Њемачка - нису јединствени у ставу према Кини што не помаже у постизању промјена. Док Париз заговара строжи став у истрази о електричним возилима, Берлин жели наставити с више опреза, кажу извори.
Њемачки канцелар Олаф Шолц неће се придружити Макрону и Сију у Паризу због претходних обавеза, рекли су раније извори.
Неки званичници француске владе приватно кажу да су забринути да ће Берлин покушати поткопати истрагу о електричним возилима, која је усмјерена на кинеске произвођаче аутомобила BYD, Geely и SAIC.
Кина је кључно тржиште за њемачку привреду усмјерено на извоз и његове произвођаче аутомобила као што су BMW и Мерцедез-Бенз. Француски произвођачи коњака који су изложени кинеској антидампиншкој истрази укључују Remy Cointreay, Pernod Ricard и Hennessey у власништву ЛВМХ-а.
Француска и Кина могу легитимно подржати своје домаће индустрије, али свака таква политика мора бити поштена и реципрочна, рекао је француски министар финансија Бруно Ле Маире на француско-кинеском пословном форуму.
"Тренутно смо далеко од равнотеже", додао је.
Француска се такође нада да ће подстаћи отварање кинеског тржишта за извоз својих пољопривредних производа. Током Сијеве посјете Кина би могла најавити наруџбу око 50 Аирбусових авиона.
Француска би такође требала покушати подстаћи Кину да изврши притисак на Москву да прекине операције у Украјини, али с вјероватним малим напретком. Након што је Макрон прошле године посјетио Пекинг, Си је први пут назвао украјинског предсједника Володимира Зеленског, преноси "Index".