Милион путника превезао је Швеђанин Томас Салве, који је пуних 13 година радио као као пилот са лажном дозволом!
У авиосаобраћају се и данас препричава његова прича. Био је копилот, па капетан, а никада нико није посумњао у њебове летачке способности.
Холандски званичници су, најзад, те 2010. године ухапсили Салмеа, шведског "пилота" који је управљао путничким авионима пуних 13 година користећи лажну дозволу, саопштила је тада полиција!
Послије дојаве коју су упутиле шведске власти, холандска полиција привела га је на амстердамском аеродрому Шипол, док се припремао да полети за Анкару авионом "боинг 737" са 101 путником, наводи се у полицијском саопштењу!
Салме је раније посједовао дозволу само за управљање мањим авионима, али му је и она истекла. Тада је задржан у притвору.
Томас је 13 година летио са путницима без пилотске дозволе. Све је преварио. Авиокомпаније, колеге, породице и пријатеље.
Швеђанин Томас Салме касније је све признао у једном интервјуу. Најприје је рекао шта се догодило кад је дошао на разговор у компанију.
"Изрекао сам ријечи молитве и онда нико не би пажљивије провјеравао мој папир“, каже.
Проговорио је за медије, двије године послије његовог хапшења на аеродрому Шипхол у Амстердаму. Пошто је полиција ушла у кокпит, Салме је морао да остави своју униформу и путнике - заувијек.
Без икаквог формалног образовања, Томас је оставио 10.000 сати лета иза себе, превезао милион путника са око 3.500 полијетања и слијетања. Захваљујући великим устима, лажном сертификату и великом дијелу среће и вјештине.
Да је неко само окренуо телефон Одбора за транспорт у Шведској, све би било другачије.
У неким приликама је тражио додатне информације, али је Томас увијек успијевао да дође до било каквог објашњења, дриблинга и заваравања. И сам је био изненађен што је прошао.
Сертификат је сам направио. Био је једноставан, није имао маркице, а папир није био чак ни каширан. Али према Томасу, то су биле "праве ствари“.
"Сценарио према ком сам разговарао са надлежнима био је различит, у зависности од тога које је ваздухопловни орган земље издао. Летио сам као бог!“, каже Томас самоувјерено, смијући се.
Сан о животу у ваздуху почео је рано за Томаса. Тата Хеики је био надарен фотограф аматер, а Томас је био његов ученик. Чешће су излазили на аеродром Арланда да фотографишу.
"Волио сам све што се тиче ваздуха. Тутњава млазних мотора, мирис млазног горива донијели су жељу за откривањем свијета и тада сам одлучио да постанем пилот“, рекао је Томас.
Одрастање у предграђу Стокхолма Јордбро било је много о фудбалу, пријатељима и девојкама. Школа је била тако-тако, мотивација је изостала, али су се у Томаса укључили термини из авијације, радио и метеоролошка терминологија да би могао да спава. Уз помоћ Мајкрософтовог програма симулатора летења на рачунару, рано је научио правила цивилног ваздушног саобраћаја и да лети са удаљености А до Б.