Многе возаче барем је једном изненадила камера за мјерење брзине због које су нагло кочили и питали се хоће ли их ударити по џепу. Током година технологија је напредовала, а полиција на све више локација контролише брзину. Али много је питања која возаче остављају у недоумици.
Највише се води полемика на колико метара снимају, је ли касно кочити кад је угледају, хоће ли блицати када прекораче брзину, али и колико ју је допуштено прекорачити.
Неприлагођена брзина је једна од четири главне убице у саобраћају, а полиција могуће рјешење тог проблема види у радарима. Локације се бирају према анализи ризика појединих дионица саобраћајница те у сарадњи с локалном заједницом.
Ови уређаји користе електромагнетне таласе за мјерење брзине возила, омогућујући прецизно праћење саобраћаја. Модерне верзије могу истовремено пратити више возних трака и снимати возила из оба смјера, а полиција је открила на колико метара снимају возаче.
"Уређаји детектују брзину возила на удаљеностима од 10 до 100 метара. Осим брзине, камере биљеже и остале податке који су потребни за идентификацију возила (регистарска ознака возила, тип возила, саобраћајна трака, смјер кретања возила, датум и вријеме, серијски број уређаја, ГПС координате те друго).
Возач тако може добити више казни јер се, уз прекршаје непоштовања допуштених брзина кретања возила, фиксним мјерилима посредно могу утврдити и прекршаји непрописног кориштења мобилног телефона те некориштење сигурносног појаса за вријеме вожње", објаснили су.
Полицајци су још додали:
"Границе допуштене грешке за предметна мјерила износе ± 3 km/h за брзине до 100 km/h, односно ± 3 одсто за брзине изнад 100 km/h. Полицијски службеници приликом утврђивања прекршаја за брзине до 100 km/h рачунају сигурносну разлику од 10 km/h, а за брзине веће од 100 km/h та сигурносна разлика износи 10 процената."
Возаче често буни хоће ли добити казне ако камера није блицала, односно да ли их је радар снимио. Из МУП-а су објаснили како више нема блицања, већ дискретна инфрацрвена расвјета омогућава тај свјетлосни шоу и прекршаји се снимају на начин који неће ометати возаче. Стога се више возачи не могу ослањати на свјетлосни ефект како би знали хоће ли на њихову адресу стићи казна.
Исто тако, ако су прекорачили брзину, неће их спасити ни лоши временски услови јер су мјерила брзине предвиђена за рад у свим временским условима. Ево шта се догађа након што возачи прекораче допуштену брзину и камера их непримјетно слика у прекршају.
"Након што је возило фотографисано то се комуникацијским каналима шаље у Информациони систем МУП-а. Након тога се на темељу регистарских ознака возила долази до личних података о власнику возила и његовој адреси пребивалишта. На темељу прикупљених података (мјесто и вријеме прекршаја, брзина возила, прекорачење брзине, материјална и казнена одредба прекршаја, ознака фиксног уређаја, регистарска ознака возила, подаци о власнику возила) генерише се Обавијест о почињеном прекршају која се путем поште доставља власнику возила.
Вријеме уручења казне од утврђивања прекршаја се разликује од полицијске управе до полицијске управе, али настоји се да се то обави у што краћем времену. Починилац не може бити кажњен прије него што добије Обавијест о почињеном прекршају", нагласили су.
Медије је занимало може ли доћи до грешке радара и што тада чине службеници.
"Ријетко долази до грешке камере за надзор брзине. Ако до тога и дође, онда је углавном проблем у идентификацији возила (нпр. због прекривања возила другим возилом, неисправне регистарске таблице).
У релативно малом постотку случајева, у односу на укупан број снимљених фотографија, због рефлексије радарског снопа може се догодити да се погрешно измјери брзина возила. Полицијски службеници су на овакве ситуације упозорени те их знају препознати. Напомињемо да сваки уређај једном годишње пролази процес умјеравања и овјеравања у овлаштеном сервису."
Осим грешке радара, возачи се знају користити различитим триковима како би прекрили регистарске ознаке и избјегли казне, што полицијски службеници санкционишу у надзору саобраћаја. Али, шта је с мотоциклистима те могу ли они избјећи казну за прекорачење брзине?
"Ако се на мотоциклу сними регистарска ознака, поступа се као са свим починиоцима прекршаја, а ако се сними предњи дио мотоцикла и постоји могућност утврђивања идентитета и спровођења криминалистичког истраживања, наплатиће се казна. Управо због таквих случајева фиксне камере се у поступањима комбинују с ручним камерама", одговорили су из полиције, преноси "Index".