02.09.2025
07:57
Komentari:
0Hrvatska uvodi novi sistem naplata putarina. Kako se može zaključiti iz Nacrta prijedloga Zakona o naplati putarine, o kojem je u proteklih mjesec dana sprovedeno javno savjetovanje, u Hrvatskoj bi dugo očekivani novi sistem naplate putarine na auto-putevima trebalo da zaživi najranije 1. novembra 2026. godine.
Тада, наиме, ступају на снагу низ нових одредби о наплати и надзору наплате предвиђених овим Нацртом, пише Јутарњи. То, додуше, не значи да ће сви концесионари до тада успјети да изграде потребну инфраструктуру, подигну нове наплатне портале и организују надзор како је предвиђено приједлогом закона, па су одређена кашњења итекако могућа.
Ипак, изгледа да од краја сљедеће године више неће бити могуће користити физичку наплату путарине, већ ће се сви морати укључити у електронски систем наплате.
Већ је раније познато да ће возачи лаких возила – мотоцикала, аутомобила и теретних возила чија највећа дозвољена маса не прелази 3,5 тоне – моћи да бирају између наплате путем очитавања регистарских таблица или ЕНЦ уређаја, док ће возачи тешких возила путарину моћи да плаћају искључиво преко ЕНЦ уређаја.
Србија
Вучић у посјети Кини, састаће се са Сијем и Путином
Који год модел плаћања возачи одабрали, приликом регистрације мораће да унесу регистарску ознаку, што значи да ће један рачун и унијето средство плаћања покривати искључиво једну регистрацију. Дијељење једног ЕНЦ уређаја између више корисника, што је до сада била уобичајена пракса, овим одлази у прошлост. Ако у породици или фирми постоје три аутомобила и сви користе ауто-пут, сва три ће морати да буду посебно регистрована у електронски систем наплате.
Иако су неки током јавног савјетовања тражили увођење вињета, та опција је одавно искључена. Министарство мора, саобраћаја и инфраструктуре заступа идеју да је наплата по километру праведнија од оне по времену, колико год их демантовали примјери из сусједних земаља. Словенци, Аустријанци, Мађари или Словаци се никада нису бунили да би укинули вињете и прешли на хрватски модел. Можда и зато што цјелогодишња вожња ауто-путем у тим земљама кошта колико и три повратна пута на релацији Загреб-Сплит. Да не спомињемо тек Нијемце, који уопште не наплаћују вожњу аутомобилима по својим ауто-путевима.
Свијет
Клизиште сравнило село у Судану, најмање 1.000 мртвих
Дакле, вињета неће бити, али ће нови систем електронске наплате захтјевати контролоре наплате, јер рампи више неће бити. Занимљиво је да коначни приједлог закона предвиђа да ће контролу плаћања путарине, поред службених надзорника (који ће располагати са 74 бијела аутомобила са плавим ротационим свјетлима и електронским натписом „прати ме“), вршити и полицијски, па чак и царински службеници. Дјелује да они имају пречег посла од контроле плаћања путарине, па је чудно што им се и овај задатак намеће.
Онај ко буде ухваћен да вози ауто-путем без регистрације у електронском систему наплате, платиће не само износ путарине за пређену дионицу, већ и казну од 120 евра. За правна лица предвиђене су још веће казне - до 1.300 евра ако фирма не пријави своја возила у систем прије него што крену на ауто-пут или ако регистарске таблице нису читљиве. Није чудо да многе фирме, нарочито оне које се баве изнајмљивањем возила, нису одушевљене овим приједлозима.
Друштво
Славимо Светог пророка Самуила
На крају, не би требало слијепо вјеровати ни тврдњи представника Министарства мора, саобраћаја и инфраструктуре да ће нестати гужве на ауто-путевима када се уклоне наплатне кућице. То, нажалост, није тачно. Колоне се у Хрваској најчешће стварају због саобраћајних несрећа и лоше проточности одређених дионица, нарочито дијела ауто-пута А1 између Загреба и Карловца, који одавно заслужује трећу траку. Да није тако, гужве код Лучког не би настављале и после проласка наплатних кућица.
Нема више дељења ЕНЦ уређаја: Сваки ЕНЦ уређај биће везан за одређену регистарску таблицу.
Наплату ће надзирати и полиција: Поред 74 возила службених надзорника, контролу ће спроводити и царина и полиција.
Нови систем наплате примјењиваће се и на мотоциклисте, који ће моћи да бирају између очитавања регистрације или ЕНЦ уређаја.
Власници фирми биће кажњени до 1300 евра ако возила немају читљиве таблице или нису пријављена у систем.
Предност новог система је већа проточност, али гужве неће нестати јер се најчешће стварају због несрећа и лоше инфраструктуре.
Ко буде ухваћен да се "шверцује" платиће и путарину и казну од 120 евра. Рок застаре потраживања је 5 година.
Вињете се не уводе – систем наплате и даље остаје по пређеном километру, што је један од најскупљих модела у свијету.
Najnovije
Najčitanije
14
16
14
14
14
06
14
06
14
06
Trenutno na programu