Црни петак данас је глобално познати "празник" ниских цијена и великих попуста сваког четвртог петка у новембру.
Дан након америчкога Дана захвалности традиционално је означавао почетак празничног времена или бар празничне куповине.
Иако је тек доба интернетских трговина учинило црни петак стварно популарним у читавом свијету, у САД се људи млате да би први ушли у трговину на дан великих попуста још од 1980-их.
Док се службена теорија о имену овога дана наслања на чињеницу да су се у старим књигама губици биљежили црвеном, а добици црном тинтом, готово је сасвим сигурно да то није одредило име овог дана.
Сам израз "црни петак" почео се ондје користити неколико деценија раније, иако дуго није имао везе с попустима. Педесетих година прошлог вијека тако су наводно творничари прозвали дан након Дана захвалности јер су радници често лагали да су болесни како би спојили празник с викендом.
Деценију касније у Филаделфији је тога дана настао незапамћен хаос јер су се поклопили почетак божићне куповине и важна утакмица па су дан који су обиљежили нереди и крађе почели називати "црним петком".
Црним петком заправо је прво прозван 24. септембра 1869. године када је дошло до слома америчког тржишта злата, који су изазвали шпекуланти Јаy Гоулд и Јим Фиск, који је утицао баш на све - од “Wall Streeta" до обичних фармера, за хиљаде Американаца значио је банкрот.
Али тога ће се вјероватно ријетко ко сјетити док држи прст на дугмету “купи” своје виртуелне корпе и чека да час откуца поноћ.
Новембарска распродаја развојем комуникација брзо се проширила глобално, те готово да нема трговца на свијету који не размишља о том дану и како угодно изненадити своје купце. Уз САД, Велику Британију, концепт црног петка проширио се глобално у готово све државе, укључујући Бразил, Индију, Француску, Њемачку и све друге државе.
На примјер у Кини славе своју верзију црног петка на свој шопинг празник 11. новембра, који називају “Синглес’ деј”. У оригиналу настао као протутежа Валентинову, Дану заљубљених, касније је постао највећи шопинг догађај.
У Мексику га називају “Ел Буен Фин”, што би значило добар крај, али у већини других држава сачувао је превод оригиналног назива црни петак. Ипак, готово све државе не укључује баш све државе свијета, јер се неке државе опиру конзумеризму и не подупиру распродаје тај дан.
Посљедњих пар година феномен црног петка се толико проширио да се попусти под називом црни петак оглашавају кроз цијели новембар, па све до Божића и завршних божићних распродаја. Повећани захтјеви потрошача и такмичење међу трговцима довели су до поплаве “црних петака” и правог хаоса у којем се не зна ни шта је црни петак, ни кад је црни петак.
Број промоција које се називају “црни петак” кроз посљедњих неколико година се удесетеростручио, па не чуди да се већ користи појам “црни новембар”. Овај тренд се наставио већ и у овој години, па се већ средином октобра започело с промотивним попустима назива Црни петак или “Black Friday“, пише Н1.
Опирали се конзумеризму или не, људи су схватили како је црни петак одлична прилика за повољан шопинг, па ако и ви имате неке жеље које иду изван вашег буџете вриједи причекати Црни петак и провјерити можете ли проћи повољније.