Делегација Европске уније у БиХ појаснила је зашто захтјев за изузеће возача из БиХ од одредбе о ограничењу боравка на подручју ЕУ приликом обављања међународног цестовног превоза не може бити испуњен.
Европска унија је раније овог мјесеца негативно одговорила државном министру саобраћаја у Савјету министара БиХ Едину Форти на овај захтјев.
Како су појаснили за Кликс, ЕУ понавља своју недвосмислену опредијељеност европској перспективи БиХ, гдје ће грађани у потпуности уживати погодности “четири слободе” јединственог европског тржишта, односно, слободно кретање роба, услуга, капитала и људи.
Како додају, економски односи БиХ са ЕУ су изузетно важни, на обострану корист, са преко двије трећине извоза из БиХ на европско тржиште.
– У интересу је свих, укључујући и професионалне возаче у БиХ, да земља искористи прилике које се отварају са зеленим свјетлом Европског савјета за отварање приступних преговора за што бржи напредак на европском путу – казали су.
Објашњавају да се са операционализацијом ЕУ система за уласке и изласке (ЕЕС) не мијењају постојећи захтјеви за улазак у шенгенски простор.
– Увођењем технологије, модернизује се управљање спољном границом ЕУ и постепено унапређује искуство путника који улазе у ЕУ из пословних, једнако као и приватних разлога. Наведени захтјеви за улазак, укључујући поштивање ограничења од 90 дана предвиђеног шенгенским законодавством, од суштинског су значаја за добро функционисање шенгенског простора. Учинковито управљање границом је у интересу ЕУ и њених партнера на Западном Балкану, укључујући БиХ. Унапређење провјера на границама, кориштење електронских евиденција и биометријских података побољшава безбједност. Прикупљањем биометријских података једнако тако се јача сузбијање превара темељом лажног идентитета – казали су.
Додају да су једнако тако свјесни забринутости професионалних возача из БиХ да операционализација ЕЕС система може утицати на њихове могућности обављања послова транспорта унутар шенгенског простора.
Истичу које су то могућности, у оквиру постојећег законодавства, које би значајно помогле у рјешавању проблема за возаче.
– По пријему појединачних пријава, националне власти у државама чланицама ЕУ одговорне су за процјену захтјева и издавање или не одобравање дуготрајног боравка дужег од 90 дана током било којих 180 дана за возаче држављане БиХ, темељом визе за дуготрајан боравак или боравишне дозволе државе чланице. Таква боравишна дозвола или виза за дуготрајан боравак омогућава њеном носиоцу боравак у држави чланици која ју је издала током цијелог периода њеног важења, а такође даје право слободног кретања унутар територија других шенгенских држава у периоду од максимално 90 дана у било којем периоду током 180 дана – навели су.
Савјетују одговорним домаћим актерима да уђу у преговоре о начинима како олакшати такве дозволе са државама чланицама ЕУ на билатералној основи, првенствено са Хрватском као примарном земљом уласка у шенгенски простор.
– Штавише, шенгенска правила такође предвиђају флексибилност у погледу прекограничних радника. Примјена ове одредбе је у дискрецији држава чланица ЕУ које врше провјере спољни граница. Позивамо домаће власти да проведу анализу рута кретања професионалних возача како би испитали могућности кориштења ових флексибилних одредби. Коначан датум за почетак рада ЕЕС система још увијек није дефинисан. Са своје стране, Комисија је усвојила приједлог уредбе која би државама чланицама омогућила да прогресивно уведу ЕЕС у периоду од шест мјесеци од датума пуштања система у рад – додају из ЕУ.
Делегација ЕУ и Канцеларија специјалног представника ЕУ у БИХ, поручују, стоје на располагању за појашњење постојећих прописа домаћим властима и удружењима професионалних возача, те за све евентуалне савјете о могућим даљим радњама.