Влада ФБиХ је на данашњој сједници у Сарајеву на приједлог Федералног министарства финансија донијела Уредбу којом се уређује право на исплату помоћи од стране послодавца, динамика исплате и начин реализације.
Право на помоћ, усљед инфлаторног раста цијена, има лице које има заснован радни однос са послодавцем у складу са чланом 4. Закона о раду. Ово право имају лица затечена у радном односу на дан исплате новчаног износа.
Послодавац може, на основу ове уредбе, извршити исплату помоћи у максималном износу до 2.520 КМ.
Такође, послодавац може извршити исплату помоћи и у износу који је мањи од овог износа. Помоћ се може исплатити у периоду од дана ступања на снагу ове уредбе, а најкасније до дана престанка њеног важења.
Исплата помоћи ће се вршити искључиво на трансакционе рачуне запосленика. Ова помоћ се не сматра платом или накнадом плате према одредбама Закона о раду.
Исплата помоћи може се извршити до шест транши (дијелова), с тим да укупан износ не може прећи 2.520 КМ. Помоћ се може исплатити и једнократном траншом.
Исплата помоћи врши се свим запосленицима који су затечени у радном односу на дан исплате помоћи, без дискриминације на било који начин. Послодавац је дужан донијети интерни акт којим ће се, између осталог, уредити износ помоћи, датум исплате, број транши и услови исплате.
Појединачни акти, које доноси послодавац за остваривање права из ове уредбе, обавезно се доносе у писаном облику. Ова уредба ступа на снагу наредног дана од објаве у Службеним новинама ФБиХ, а престаје да важи 30.6.2024. године.
Како је наведено у образложењу Уредбе, сет фискалних закона представља приоритетну активност Владе ФБиХ и Федералног министарства финансија, као овлаштеног предлагача, преноси "Радио Сарајево".
Овим прописима планирано је смањење трошкова послодаваца, а повећање плата запосленицима на терет буџета.
Међутим, исто није још реализовано усљед комплексности утицаја ова два закона на послодавце, запосленике и буџете, затим утицаја повећања минималне плате, те начина покрића потенцијалних буџетских дефицита који ће настати усљед усвајања ових прописа.
С циљем превазилажења тренутне ситуације и стварању претпоставки за усвајање новог сета фискалних закона, било је неопходно донијети ову уредбу која је ограниченог периода важења.
Овом уредбом предвиђена је могућност повећања прихода запослених у сврху заштите радних мјеста, те избјегавање додатног притиска на послодавце кроз ослобађање обавезе плаћања пореза на доходак и доприноса на предвиђено повећање прихода.
Очекивања су да ће се у што скорије вријеме измијенити закони о порезу на доходак и обавезни доприноси, а ова привремена мјера дата Уредбом дати жељени учинак с циљем заштите радних мјеста.