31.10.2025
14:01
Komentari:
0
Putnički avion kompanije DžetBlu na letu iz Kankuna ka Njuarku imao je iznenadan gubitak visine u četvrtak, što je dovelo do hitnog slijetanja na međunarodni aerodrom u Tampi na Floridi.
U incidentu je povrijeđeno nekoliko - neki izvještaji navode i do 20 - putnika, a događaj je izazvao zabrinutost među putnicima i u avio-industriji, s obzirom na to da nagle i neplanirane promjene visine u mirnim vremenskim uslovima obično ukazuju na tehnički problem.
Let 1230, koji je obavljan avionom Airbus A320 , poleteo je iz Kankuna i trebalo je da sleti na aerodrom Njuark Liberti u Nju Džersiju, kada je u krstarećem letu došlo do „neočekivanog pada visine“, kako je saopštila Federalna administracija za avijaciju (FAA). Posada je odmah proglasila vanrednu situaciju i skrenula avion ka Tampi, gdje je letjelica bezbjedno sletjela u 14.19 po istočnom vremenu.
Prema javno dostupnim podacima sa servisa za praćenje letova preko ADS-B signala, avion je pao sa oko 35.000 stopa (oko 10.600 metara, FL350) na približno 18.000 stopa (oko 5.500 metara, FL180) u roku od pet minuta. Putnici i posada su pri slijetanju pregledani, a nekoliko osoba je prevezeno u bolnicu zbog povreda, uključujući posjekotine nastale udarom u plafon kabine tokom naglog gubitka kontrole.

Hronika
Nova tragedija u BiH - dvoje mrtvih
Kako prenosi Simple Flajing, posada je prijavila „problem sa kontrolama leta“ prije naglog obrušavanja nosa aviona. Jedan putnik naveo je da je avion prvo blago zadrhtao, a zatim naglo krenuo u strmo poniranje koje je trajalo „30 sekundi ili više“. Prema njegovim riječima, predmeti, napici i dio servisne opreme odvojili su se od površina na kojima su bili i udarili u krov kabine, izazivajući paniku među putnicima.
Zvaničnici FAA potvrdili su da je istraga u toku. Vremenski uslovi u trenutku incidenta bili su mirni, što smanjuje vjerovatnoću da je turbulencija uzrok događaja, a fokus istrage biće na mogućim tehničkim faktorima, uključujući sistem kontrole leta i automatizacije. Kompanija je potvrdila da je letjelica odmah povučena iz saobraćaja radi detaljnog pregleda.
„Bezbjednost naših putnika i članova posade uvijek je na prvom mjestu. Letjelica je isključena iz saobraćaja radi inspekcije, a pružamo punu podršku povrijeđenima“, saopštila je DžetBlu.
Analitičari ističu da je ovo ozbiljan događaj, jer nagli pad visine u fazi krstarenja može biti izazvan kvarom kontrolnih površina ili softverskim problemom autopilota. Za sada nema naznaka da se radi o problemu sa motorima ili gubitkom uzgona, što dodatno usmjerava pažnju na sisteme upravljanja letom. U istragu se može uključiti i NTSB ukoliko se potvrdi ozbiljan tehnički kvar.
Incident se dešava u trenutku kada je automatizacija leta pod pažnjom javnosti nakon ranijih slučajeva u globalnoj avijaciji. Ipak, za razliku od problema sa sistemom MCAS na Bojing 737 MAX, porodica Airbus A320 do sada nije beležila incidente povezane sa greškama kompjuterizovanih sistema upravljanja letom i ima reputaciju izuzetno pouzdane i bezbjedne platforme.
DžetBlu je američka niskotarifna avio-kompanija osnovana 1998. godine, sa sjedištem u Njujorku. Poznata je po besplatnom vajfaj servisu, udobnijem rasporedu sjedišta u odnosu na konkurenciju i fokusu na korisničko iskustvo kojim pokušava da se distancija od konkurencije u ovom "jeftinom" sektoru.
Letovi ove kompanije pretežno povezuju Sjevernu i Južnu Ameriku, kao i Karibe, dok se posljednjih godina širi i na transatlantske rute.

Svijet
FBI spriječio teroristički napad u Mičigenu na noć vještica
Flotu čine letjelice Airbus A220 i porodice A320, kao i varijante A321LR i A321XLR za duže međunarodne linije. Kompanija je poznata i po specijalnim bojenjima svojih aviona.
Airbus A320 najprodavaniji je putnički avion na svijetu i standard industrije za kratke i srednje linije. Prvi put je poletio 1987. godine i postavio standard za fly-by-vajer elektronsko upravljanje, postajući osnova za čitavu porodicu modernih verzija A320neo i A321.
Letjelica u tipičnom rasporedu prevozi između 150 i 180 putnika, a dolet iznosi i do 6.300 kilometara u neo varijanti, odnosno do 4.000 km u starijoj ceo varijanti, što omogućava saobraćanje na kaćim i srednjim linijama. A320 je poznat po efikasnosti, pouzdanosti i niskim operativnim troškovima, čime je postao okosnica velikog broja avio-flota širom svijeta.

Hronika
7 h
0
Svijet
8 h
0
Republika Srpska
8 h
0
Društvo
8 h
0
Svijet
8 h
0
Svijet
8 h
0
Svijet
8 h
0
Svijet
8 h
0Najnovije
Najčitanije
21
56
21
52
21
50
21
40
21
32
Trenutno na programu