Док међународна заједница у свакодневним говорима говори о стабилности, владавини права и демократији у Босни и Херцеговини, унутар ове државе расту сумње, не само у остваривост ових идеала, већ и у интегритет актера који их представљају, пише политички блог "PI news".
Како наводе, Република Српска, један од два уставно равноправна ентитета у земљи, саставила раније необјављени документ о ставу који је запањујући својом јасноћом и досљедношћу.
Тон је чињеничан, али садржај је несумњив: Република Српска се залаже за политички нови почетак, не кроз сецесију, већ кроз повратак Дејтонским принципима. Они су све више потиснути последњих година, међународним интервенционизмом, преоптерећењем институција и Уставним судом који, из перспективе, Бањалуке, односно Срба, дуго функционише под спољном контролом.
Прво и најважније је захтјев за оставку Кристијана Шмита. Бивши њемачки савезни министар обавља функцију високог представника од 2021. године – али без формалне потврде Савјета безбједности УН. Његов легитимитет за Бањалуку, из тог разлога, једноставно није загарантован. Даљи опстанак ОХР-а, готово три деценије након завршетка рата, такође дјелује све анахроније.
Није ствар само у људима, већ и у принципима. Шмит је доносио законе и мијешао се у државни поредак, без демократског мандата и изван уставних могућности. Све ове мјере морају бити поништене, кажу из Републике Српске. Како наводи овај блог, то је својеврсна "бомба", али са правном суштином.
Уставни суд Босне и Херцеговине је такође критикован, пише овај европски медиј на њемачком језику. Он и даље има међународне судије, привремени посљератни аранжман који је постао стална институција. Из Српске тврде да је то неспојиво са демократским стандардима. У будућности, само локални правници треба да одлучују о националним правним питањима, што приједлог који се не би сматрао екстремним ни у једној другој европској земљи.
Осврнули су се и на кривично гоњење водећих представника Републике Српске, укључујући предсједника Милорада Додика и премијера Радована Вишковића. Бањалука сматра да су то политички мотивисане мјере које служе мање као средство спровођења правде, а више као средство дисциплиновања. Стога би и ови поступци требало да буду обустављени.
Оно што је упечатљиво, јесте оно што недостаје у документу: Термин "сецесија" се не појављује нити једном. Умјесто тога, Република Српска истиче своју спремност да се укључи у дијалог, али под фер условима, без притиска и без онога што се у Бањалуци доживљава као "колонијална администрација". Тврдња да Република Српска жели да подијели земљу је, заправо, пројекција оних снага које поткопавају сам федерализам, стоји у тексту.
Документ се завршава јасном посвећеношћу Уставу БиХ, уз изјаву да само уставно обавезан дијалог може промовисати повјерење и стабилност. За мултиетничку државу попут БиХ, ово би могао бити једини одрживи пут.
У Бриселу ће ови захтеви вјероватно бити протумачени као провокација. У Берлину, можда као корак уназад. Али, можда је вријеме да се поново подеси политички компас. Они у Европи који говоре о супсидијарности, националном самоопредјељењу и владавини права требало би да примијене исте стандарде и на Западном Балкану, и то посебно када долазе од оних који су иначе исхитрено маргинализовани.
Република Српска не захтијева раскид, већ правну јасноћу, наводи "PI news". Не раздвајање, већ једнакост. У региону који је предуго био под страном управом, ово је можда најрадикалнији од свих захтјева.
Иако документ још није званично објављен, његове основне забринутости већ се одражавају у актуелним политичким догађајима. Средином јула, Кристијан Шмит је поново изазвао узбуну када је једнострано интервенисао у изборни закон Федерације БиХ, без демократске повратне информације. Критичари ово виде као даљу потврду структурног преоптерећења функције.
Захтјеви који су у овом документу бацају ново свјетло на институционалну ситуацију у Босни и Херцеговини и означавају потенцијалну прекретницу. Док се европска политика често ослања на реторику инклузије и стабилности, Бања Лука нуди другачије тумачење: Повратак владавини права почиње тамо гдје се завршавају посебна међународна овлашћења.
Најновије
Најчитаније
12
16
12
01
11
55
11
52
11
51
Тренутно на програму