Previše proteina može ubrzati probleme povezane sa starenjem

10.08.2026 09:39

Komentari:

0
Протеин, велики органски биомакромолекули састављени од амино киселина
Foto: pexels/Ron Lach

Novo istraživanje objavljeno u časopisu Cell Press Blue pokazalo je da veći unos proteina nije uvijek bolji: za mnoge odrasle osobe koje nisu posebno fizički aktivne, manji unos proteina mogao bi doprinijeti zdravijem starenju, pa čak i dužem životu.

Analiza više od 350 studija

Nakon analize više od 350 studija sprovedenih na ljudima, miševima i drugim organizmima, naučnici su otkrili da smanjenje unosa proteina može poboljšati metabolizam, promijeniti način na koji ćelije reaguju na hranljive materije, smanjiti oštećenje ćelija i poboljšati njihovo funkcionisanje.

Međutim, koristi zavise od starosti, zdravstvenog stanja i nivoa fizičke aktivnosti pojedinca. „Apsolutno je jasno da proteini pozitivno utiču na rast mišića i reakciju tela na vježbanje kod fizički aktivnih osoba“, rekao je jedan od autora studije, Dadli Laming sa Univerziteta Viskonsin-Medison.

илу-храна-29052026

Ključ dužeg života: Zašto naučnici sada preporučuju smanjen unos proteina

„Međutim, pošto većina ljudi živi relativno sedentarnim načinom života, mnogi verovatno konzumiraju više proteina nego što im je zapravo potrebno, što će verovatno imati negativne posledice po zdravlje.“

Rizici prekomjernog unosa

Nekoliko skorašnjih studija sprovedenih na ljudima pokazalo je da manji unos proteina može pomoći u smanjenju tjelesne težine i procenta masti, a istovremeno poboljšati nivo šećera u krvi.

Meta-studija je takođe pokazala da prekomjerni unos metionina, izoleucina i valina, aminokiselina od kojih se grade proteini, može povećati rizik od gojaznosti, upala i drugih bolesti povezanih sa starenjem.

Izuzetak za fizički aktivne ljude

Istovremeno, druga istraživanja sugerišu da veći unos proteina, posebno kada se kombinuje sa redovnim vježbanjem, može pomoći starijim osobama da smanje težinu i gubitak mišića povezan sa starenjem.

(indeks)

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na portalu atvbl.rs.

Podijeli: