Kako će izgledati plaćanje putarine nakon ukidanja naplatnih kućica

Izvor:

Indeks

12.07.2025

14:16

Како ће изгледати плаћање путарине након укидања наплатних кућица

Hrvatska od novembra 2026. godine uvodi potpuno nov sistem naplate putarine. Više neće biti rampi ni naplatnih kućica, a vozači neće morati zaustavljati vozilo da bi platili putarinu. Novi zakon predviđa elektronsku naplatu putem elektronskih portala koji će biti postavljeni na auto-puteve, i detaljno uređuje način nadzora i naplate korišćenja auto-puteva, uključujući i kazne za one koji pokušaju da izbjegnu plaćanje.

Šta se mijenja i kako će funkcionisati novi sistem?

Zakon predviđa potpunu digitalizaciju sistema naplate, što znači da naplatne kućice odlaze u prošlost. Fizička naplata gotovinom ili karticom više neće biti moguća, a naplata će se obavljati automatski, u slobodnom protoku saobraćaja.

Postojaće dva glavna načina korišćenja sistema:

Elektronski uređaji (ENC i evropski EENC) - za korisnike koji se registruju u sistem i sklope ugovor. Naplata se sprovodi automatski, u realnom vremenu.

Automatsko prepoznavanje registarskih tablica (APRP) - za korisnike koji nisu registrovani. Sistem snima registarsku oznaku, a putarina im se naknadno zaračunava, u skladu s pravilima koncesionara.

Незапамћен инцидент у Хрватској: Двојица Хрвата и Србин колима упали у касарну

Nezapamćen incident u Hrvatskoj: Dvojica Hrvata i Srbin kolima upali u kasarnu

Za korišćenje sistema nužno je biti uključen u ESNC, što znači da se svaki vozač mora identifikovati putem ENC-a, EENC-a ili registracijom u APRP modelu.

Vozači neće morati stati, već će prolaziti normalnim tokom, a sistem će sam bilježiti ko je i koliko auto-puta koristio.

Šta će biti s ENC-om

ENC ostaje u upotrebi. Zakon predviđa da će se postojeći ENC uređaji moći i dalje koristiti i nakon uvođenja novog sistema, ali će morati biti usklađeni s novim pravilima.

Za teška vozila (iznad 3,5 tone) ENC će biti obavezan. Za laka vozila, korišćenje ENC-a ostaje opciono - vozači mogu birati između ENC-a i modela naplate putem registarske oznake (APRP).

Novi sistem kontrole i specijalna vozila s rotacijama

Zakon detaljno opisuje novi sistem nadzora.

Na hrvatskim auto-putevima kružiće bijeli automobili s plavim rotacijama i natpisom ESNC. To su službena vozila nadzornika, koji su posebno ovlaštene osobe zadužene za kontrolu korišćenja sistema naplate.

Минић: Снажна подршка аграру, пшеница родила изнад просјека

Minić: Snažna podrška agraru, pšenica rodila iznad prosjeka

Ta vozila biće opremljena:

uređajima za čitanje tablica,

komunikacionim sistemom za povezivanje s bazom,

displejima za prikaz uputstava vozačima (npr. da se zaustave ili napuste auto-put).

Vozila će se kretati auto-putevima ili biti stacionirana pored njih, i moći će nasumično zaustavljati vozila radi kontrole. Nadzornici imaju ovlaštenje da upozore vozače, predlože registraciju u ESNC, naplate kaznu ili zatraže da vozilo napusti auto-put.

Šta ako neko ne plati putarinu?

Ako vozač koristi auto-put bez registracije u ESNC (član 16), mora platiti:

iznos putarine za pređenu dionicu,

zakonsku kaznu - 120 evra.

Најстарији ученик (85) у земљи опет пао матуру: 'Бар је унук положио'

Najstariji učenik (85) u zemlji opet pao maturu: 'Bar je unuk položio'

To proizilazi iz člana nacrta zakona koji određuje da se naplata vrši po pravilima o sticanju koristi bez osnova, a kazna je dodatna posebna naknada.

Ako nadzorno vozilo utvrdi da vozač nije registrovan, nadzornik može:

ponuditi registraciju u ESNC,

naložiti da napusti auto-put na prvom izlazu,

zatražiti naplatu kazne i putarine.

Ako se iznos ne može naplatiti odmah, vozaču se izdaje pisano obavještenje s podacima za plaćanje, koje mora izmiriti u roku od 15 dana.

Ako ni tada ne plati, pokreće se prisilna naplata, uključujući i putem prekogranične razmjene podataka (EUCARIS sistem).

Мајка принуђивала дјецу да просе, па лишена слободе

Majka prinuđivala djecu da prose, pa lišena slobode

Pored zakonske kazne, zakon predviđa i niz prekršajnih kazni - za sada za pravna lica i odgovorna lica u njima.

Kazne za fizička lica koja čine prekršaje (npr. falsifikuju podatke, ometaju sistem i slično) još nisu konkretno propisane, ali zakon predviđa da će biti naknadno uređene posebnim pravilnikom.

Mogu li stranci izbjeći plaćanje?

Strani vozači takođe su obavezni da se registruju u sistem. To moraju učiniti:

Autobusi i kamioni - odmah po ulasku u Hrvatsku,

Automobili i motocikli - prije ulaska na auto-put.

Zakon predviđa i mogućnost korišćenja evropskog ENC-a (EENC), ako je sistem kompatibilan i ako postoji dogovor s pružaocem usluge u stranoj državi.

Драма у Сарајеву: Покушај крађе прерастао у физички сукоб, интервенисала и полиција

Drama u Sarajevu: Pokušaj krađe prerastao u fizički sukob, intervenisala i policija

Za one koji pokušaju da izbjegnu plaćanje, sistem koristi računarsku aplikaciju TOLL i EUCARIS bazu, što omogućava razmjenu podataka između zemalja EU, slanje obavještenja o neplaćenoj putarini i sprovođenje prisilne naplate.

Koja vozila su oslobođena plaćanja?

Djelimično ili potpuno su oslobođeni:

vatrogasci, policija, hitna pomoć, Gorska služba spasavanja i Crveni krst,

državna vozila u službene svrhe,

diplomatska vozila,

vozila osoba s invaliditetom (uz ispunjene uslove),

vozila za održavanje i nadzor puteva.

Sva ta vozila moraju biti prethodno registrovana i označena u sistemu.

Kada počinje novi sistem?

Zakon bi trebalo da stupi na snagu 1. novembra 2026. godine, kada je planirano i uvođenje novog sistema naplate na sve hrvatske auto-puteve. Do tada, država mora da uspostavi potrebnu infrastrukturu, softver, mobilne jedinice i sistem informisanja građana.

Министар се огласио након навода пуцају носећи стубови на станици у Београду

Ministar se oglasio nakon navoda pucaju noseći stubovi na stanici u Beogradu

U prelaznom periodu, ENC i fizička naplata moći će se privremeno nastaviti, ali će se sistem postepeno potpuno prebacivati na beskontaktni model.

(Indeks)

Podijeli:

Large banner