Izvor:
Indeks
12.07.2025
14:16

Hrvatska od novembra 2026. godine uvodi potpuno nov sistem naplate putarine. Više neće biti rampi ni naplatnih kućica, a vozači neće morati zaustavljati vozilo da bi platili putarinu. Novi zakon predviđa elektronsku naplatu putem elektronskih portala koji će biti postavljeni na auto-puteve, i detaljno uređuje način nadzora i naplate korišćenja auto-puteva, uključujući i kazne za one koji pokušaju da izbjegnu plaćanje.
Zakon predviđa potpunu digitalizaciju sistema naplate, što znači da naplatne kućice odlaze u prošlost. Fizička naplata gotovinom ili karticom više neće biti moguća, a naplata će se obavljati automatski, u slobodnom protoku saobraćaja.
Postojaće dva glavna načina korišćenja sistema:
Elektronski uređaji (ENC i evropski EENC) - za korisnike koji se registruju u sistem i sklope ugovor. Naplata se sprovodi automatski, u realnom vremenu.
Automatsko prepoznavanje registarskih tablica (APRP) - za korisnike koji nisu registrovani. Sistem snima registarsku oznaku, a putarina im se naknadno zaračunava, u skladu s pravilima koncesionara.
.webp)
Za korišćenje sistema nužno je biti uključen u ESNC, što znači da se svaki vozač mora identifikovati putem ENC-a, EENC-a ili registracijom u APRP modelu.
Vozači neće morati stati, već će prolaziti normalnim tokom, a sistem će sam bilježiti ko je i koliko auto-puta koristio.
ENC ostaje u upotrebi. Zakon predviđa da će se postojeći ENC uređaji moći i dalje koristiti i nakon uvođenja novog sistema, ali će morati biti usklađeni s novim pravilima.
Za teška vozila (iznad 3,5 tone) ENC će biti obavezan. Za laka vozila, korišćenje ENC-a ostaje opciono - vozači mogu birati između ENC-a i modela naplate putem registarske oznake (APRP).
Zakon detaljno opisuje novi sistem nadzora.
Na hrvatskim auto-putevima kružiće bijeli automobili s plavim rotacijama i natpisom ESNC. To su službena vozila nadzornika, koji su posebno ovlaštene osobe zadužene za kontrolu korišćenja sistema naplate.

Ta vozila biće opremljena:
uređajima za čitanje tablica,
komunikacionim sistemom za povezivanje s bazom,
displejima za prikaz uputstava vozačima (npr. da se zaustave ili napuste auto-put).
Vozila će se kretati auto-putevima ili biti stacionirana pored njih, i moći će nasumično zaustavljati vozila radi kontrole. Nadzornici imaju ovlaštenje da upozore vozače, predlože registraciju u ESNC, naplate kaznu ili zatraže da vozilo napusti auto-put.
Ako vozač koristi auto-put bez registracije u ESNC (član 16), mora platiti:
iznos putarine za pređenu dionicu,
zakonsku kaznu - 120 evra.

To proizilazi iz člana nacrta zakona koji određuje da se naplata vrši po pravilima o sticanju koristi bez osnova, a kazna je dodatna posebna naknada.
Ako nadzorno vozilo utvrdi da vozač nije registrovan, nadzornik može:
ponuditi registraciju u ESNC,
naložiti da napusti auto-put na prvom izlazu,
zatražiti naplatu kazne i putarine.
Ako se iznos ne može naplatiti odmah, vozaču se izdaje pisano obavještenje s podacima za plaćanje, koje mora izmiriti u roku od 15 dana.
Ako ni tada ne plati, pokreće se prisilna naplata, uključujući i putem prekogranične razmjene podataka (EUCARIS sistem).

Pored zakonske kazne, zakon predviđa i niz prekršajnih kazni - za sada za pravna lica i odgovorna lica u njima.
Kazne za fizička lica koja čine prekršaje (npr. falsifikuju podatke, ometaju sistem i slično) još nisu konkretno propisane, ali zakon predviđa da će biti naknadno uređene posebnim pravilnikom.
Strani vozači takođe su obavezni da se registruju u sistem. To moraju učiniti:
Autobusi i kamioni - odmah po ulasku u Hrvatsku,
Automobili i motocikli - prije ulaska na auto-put.
Zakon predviđa i mogućnost korišćenja evropskog ENC-a (EENC), ako je sistem kompatibilan i ako postoji dogovor s pružaocem usluge u stranoj državi.

Za one koji pokušaju da izbjegnu plaćanje, sistem koristi računarsku aplikaciju TOLL i EUCARIS bazu, što omogućava razmjenu podataka između zemalja EU, slanje obavještenja o neplaćenoj putarini i sprovođenje prisilne naplate.
Djelimično ili potpuno su oslobođeni:
vatrogasci, policija, hitna pomoć, Gorska služba spasavanja i Crveni krst,
državna vozila u službene svrhe,
diplomatska vozila,
vozila osoba s invaliditetom (uz ispunjene uslove),
vozila za održavanje i nadzor puteva.
Sva ta vozila moraju biti prethodno registrovana i označena u sistemu.
Zakon bi trebalo da stupi na snagu 1. novembra 2026. godine, kada je planirano i uvođenje novog sistema naplate na sve hrvatske auto-puteve. Do tada, država mora da uspostavi potrebnu infrastrukturu, softver, mobilne jedinice i sistem informisanja građana.

U prelaznom periodu, ENC i fizička naplata moći će se privremeno nastaviti, ali će se sistem postepeno potpuno prebacivati na beskontaktni model.
(Indeks)
Najnovije
Najčitanije
22
08
21
56
21
48
21
34
21
24
Trenutno na programu