Ogromna kolekcija umjetničkih djela, namještaja, srebra, keramike i nakita koja se dugo čuva u privatnoj kolekciji bankarske dinastije Rotšild prodata je za više od 62.600.000 dolara na nekoliko aukcija u sjedištu „Kristija“ u Njujorku.
Prodaja, koja je završena u utorak, bila je prva aukcija u Sjevernoj Americi na kojoj se našla zaostavština francuskog ogranka poznate bankarske porodice. Većinu primjeraka stekli su u 19. vijeku baron Džejms Majer de Rotšild, njegova žena Beti i njihov sin Alfons, i do sada su bila dio kolekcije njihovih potomaka.
Kolekcija je obuhvatala umjetničke radove, posebno radove starih majstora, među kojima je i slika holandskog majstora Gerita Doua Mlada žena koja drži zeca sa dječakom na prozoru iz 17. vijeka, koja je prodata za više od sedam miliona dolara.
Među najstarijim predmetima na aukciji bio je sardoniks sa portretom rimskog cara Klaudija iz prvog vijeka nove ere, koji je dostigao cijenu od skoro 116.000 dolara. Igrom slučaja, ovaj kamen se našao na aukciji kod „Kristija“ 1899. godine, kada je prodat za 3.750 funti (što bi bilo oko 496.000 dolara, u današnjem novcu), neposredno prije nego što je ušao u kolekciju porodice Rotšild.
"Ovo su umjetnine koje su držane van domašaja javnosti od kraja 19. vijeka. I ako niste poznavali ovu konkretnu granu porodice, niste ih mogli vidjeti“, kaže Džonatan Rendel, zamjenik predsednika Aukcijske kuće „Kristi“ Amerika. „U Americi se takve stvari ne pojavljuju, prije ćete ih vidjeti na aukcijama u Еvropi.”
Članovi francuskog ogranka porodice Rotšild koji potiču od Džejmsa Majera de Rotšilda, posebno su željeli da se prodaja obavi u Njujorku, navode iz "Kristija“. Ova konkretna grana porodice živjela je u SAD tokom Drugog svjetskog rata, napominje Rendel.
Na aukciji se našao i namještaj, keramika (poput dragocijene italijanske renesansne majolike), srebro, tapiserije i nakit – predmeti koji ilustruju izrazit ukus Rotšilda, koji je Rendel opisao kao „izuzetnu kombinaciju raskoši i porodične tradicije“.
"Ovo su predmeti za kojima bi, prije 100 godina, prije 150 godina, tržište poludjelo. Danas ne dobijamo mnogo sličnog materijala na prodaju“, napominje Rendel.
Na pitanje zašto se porodica sada odlučila da proda ovu kolekciju, Rendel vjeruje da je u pitanju možda „racionalizacija“ ili „smjena generacija“.
"Ne žive svi kao Rotšildi iz 19. vijeka, čak ni Rotšildi.“