30.07.2025
08:55
Supermarketi nisu samo mjesta za nabavku osnovnih namirnica, već su to pažljivo dizajnirani sistemi u kojima je svaki detalj osmišljen tako da im ostavimo što više novca. Iza izgleda polica, mirisa, muzike koja se pušta i izbora proizvoda stoje čitavi timovi stručnjaka, marketinških analitičara i psihologa koji utiču na naše ponašanje - a ovo su neki od najčešćih trikova:
Ако сте ушли у продавницу са јасним циљем шта треба да купите, распоред полица вас од њега лако одврати. Основне намирнице, као што су млеко и јаја, често се налазе на самом крају самопослуге - само да бисте успут прошли поред бројних других производа и потенцијално нешто непланирано ставили у корпу.
Уз то, изложени сте паметно организованим мини-комбинацијама: Рецимо, производи који ''иду заједно'', као што су чипс и пиво, ће бити смјештени једни поред других, што подсвјесно подстиче на импулсивну куповину.
Производи који вам први упадну у очи најчешће су и најскупљи. То није случајно, већ највећи и најпознатији брендови плаћају да буду постављени тачно у висини погледа потрошача. Јефтинији производи налазе се или при дну полица или високо горе, где мање људи гледа. Зато је добро да ''скенирате'' полице од врха до дна, јер тамо се често крију повољније опције.
Пекаре се често налазе на самом улазу у супермаркет, не само због изгледа - већ и због намјерног ширења мириса који подсјећају на домаћа, тек припремљена пецива. Тај ефекат се у већини случајева добија испуштањем вјештачких мириса, како би се активирао апетит купаца - као мали подсјетник да сте заправо гладни и да би требало да купите пецива док су још ''свјежа''.
Програми лојалности изгледају као добар начин да уштедите, али њихова суштинска сврха је прикупљање података. Све што купујете прати се и чува у базама података, а понекад се ти подаци продају компанијама за аналитику. Наравно, можете добити неке попусте, али често су то персонализоване понуде за ствари које бисте и иначе купили.
Препоручљиво је да добро провјерите политику приватности пре него што постанете члан програма лојалности било којег супермаркета, да бисте били сигурни да прихватате да се ваши подаци дијеле даље.
Интересантно је да се код купаца који користе самоуслужне касе чешће примјећује строго придржавање списка за куповину. Истраживања показују да та врста куповине смањује импулсивне одлуке. Без контакта и утицаја запослених, купци су усредсређени на оно што су заиста намјеравали да купе.
Позадинска музика у супермаркетима није случајна - истраживања показују да спорији ритмови имају снажан ефекат на понашање потрошача. Када се пуштају лагане мелодије, купци се задржавају дуже и некада троше и до 38 одсто више.
Привлачне полице на којима су истакнути артикли који су јефтинији на ограничен временски период можда изгледају као супер понуде, али често служе само да привуку пажњу. Тамо се обично налазе производи познатих брендова - слаткиши, напици, грицкалице - чија је цијена углавном благо смањена (а понекад чак ни то).
У већини случајева, на полици поред њих стоје јефтиније и једнако квалитетне опције које нам лако промакну. Најбоље је увијек упоредити цијене или једноставно заобићи ове понуде ако производ није већ био на вашем списку, преноси портал ''ААРП''.
Najnovije
Najčitanije
16
49
16
35
16
30
16
22
16
16
Trenutno na programu